Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Deze school maakt gebruik van Eigen veiligheidsbeleid.
Toelichting van de school
Op het Hub van Doornecollege besteden we veel aandacht aan het onderwerp veiligheid. Uitgangspunt is dat iedere leerling zich veilig moet kunnen voelen op onze school. Tal van maatregelen zijn erop gericht om pestgedrag te voorkomen en te zorgen voor een prettig leef- en leerklimaat. *** Mentorlessen: uit onderzoek blijkt dat leerlingen die elkaar beter kennen, minder snel vervallen in pestgedrag. Daarom wordt er tijdens de mentorlessen veel aandacht besteed aan het versterken van de klassencohesie, met als doel het creëren van een positief en verantwoord klassenklimaat. Bij de invulling van deze stimulans wordt gedacht aan groepsactiviteiten gericht op samenwerking, gespreksvaardigheden, versterken van sociale vaardigheden, etc. *** Schoolbrede activiteiten: met name tijdens de start van het schooljaar (introductieweek) en tijdens de 3 jaarlijkse themaweken, wordt expliciet aandacht besteed aan groepsdynamica, in het kader van sociale veiligheid. De opbouw van het programma van de themaweken, vanuit onderbouw naar bovenbouw, is concentrisch van aard. De rode lijn wordt gevormd door thema’s zoals: “Wie ben ik.”, “Ik en de ander”, “Mediawijsheid”, “Identiteit”, e.d. Speciale aandacht gaat uit naar de “week tegen pesten”, “dag van respect”, “paarse vrijdag” en de “comingoutday”. *** Handboek Sociale veiligheid: zowel de preventieve als de curatieve werkwijze is vastgelegd in het handboek sociale veiligheid en vormt een informatiebron voor het gehele personeel. *** Wanneer een situatie met betrekking tot pestgedrag in eerste instantie niet opgelost kan worden door de mentor (ondanks gesprekken met betrokken partijen), is er de mogelijkheid om, in samenspraak met de Intern Begeleider, een melding te doen bij het ondersteuningsteam van het Hub van Doornecollege. Dit team (bestaande uit een ondersteuningscoördinator, sociale veiligheidscoördinator, orthopedagoog, ambulant begeleiders en andere professionals) bespreekt de betreffende situatie vervolgens in hun gezamenlijk overleg, waarbij ook de teamleider, IB-er uitgenodigd worden. De sociale veiligheidscoördinator is ook beschikbaar en kan meedenken over een adequaat plan van aanpak. Daarnaast houdt de sociale veiligheidscoördinator zich bezig met preventie, registratie en advisering inzake het veiligheidsbeleid.