<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
We zijn tevreden met de huidige resultaten.
De examenresultaten zijn sinds jaar en dag (ruim) boven de 90 %.
Het gemiddelde van de examencijfers ligt vanouds boven het gemiddelde. Veel van onze vakresultaten behoren tot de beste 10 % van het land.
Het is goed om te beseffen dat in de examens van 2021 en straks ook van 2022 de Corona-situatie tot een bijzondere slaag-zakregeling heeft geleid. Leerlingen mochten hierbij een vak "duimen", dat wil zeggen niet laten meetellen voor het examenresultaat bij zakken of slagen. Duimen mocht niet bij een kernvak (wiskunde, Nederlands, Engels). Er is van die regeling bij onze leerlingen beperkt gebruik gemaakt om ervoor te zorgen dat ze alsnog zouden zijn geslaagd.
Let op: vanwege het coronavirus zijn er in schooljaar 2019-2020 geen centrale examens afgenomen. De examencijfers van dit schooljaar ontbreken daarom in de trendgrafiek.
Veel van onze leerlingen zijn, zoals te verwachten is, geschikt voor het wetenschappelijk onderwijs. Daarin werkt door dat wij als school in onderbouw én bovenbouw het vak wetenschapsoriëntatie aanbieden, iets wat maar door een beperkt aantal vwo-scholen wordt gedaan. Dat maakt ons tot officiële WON-school: een school met dat keurmerk heeft een programma waardoor leerlingen een voorsprong krijgen in het wetenschappelijk onderwijs, doordat zij al langer vertrouwd zijn met de daar heersende methodes en aanpak van onderzoekend leren/leren onderzoeken.
De Onderwijsinspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. In dat toezicht wordt gekeken naar de resultaten van het onderwijs (examenresultaten, doorstroom, onderwijstijd, voldoet de school aan wet- en regelgeving, financiën). Onze school krijgt op de meeste van deze onderdelen een voldoende. Het schort wel aan de doorstroom, wat verklaarbaar is omdat tot dit jaar alleen vwo-adviezen werden aangenomen. Opstroom vanaf een "lager" advies is onmogelijk als er geen leerlingen met zo'n advies zijn. In 2022-2023 zijn er wel havo-vwo-adviezen aangenomen die als ze -bij goede motivatie en inzet- doorstromen naar de hogere leerjaren wel degelijk mee kunnen tellen in een positief resultaat.
De doorstroom vanuit klas 2 is (vooral door Corona) onder druk komen te staan, waardoor de inspectie ook daar van aangeeft dat het aandacht behoeft. Dat vonden we zelf ook al, en we zetten er dus stevig op in om daar beter in te presteren.