<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
In principe geschiedt de aanmelding voor de brugklas door de ouders rechtstreeks bij het voortgezet onderwijs. Aanmelden kan via het digitale aanmeldformulier op onze website. Wij willen benadrukken dat op onze openbare school iedereen welkom is en dat wij geen toelatingsbeleid voeren, in welke vorm dan ook.
Bij de plaatsing in een brugklas gaan wij uit van het schooladvies van de basisschool. Het schooladvies is gebaseerd op de kijk die de basisschool op uw kind heeft. De basisschooldocent zal dit advies met u bespreken en zal dit in het onderwijskundig rapport aan ons doorgeven.
Omdat wij hechten aan een warme overdracht en graag informatie willen over het kind achter de gegevens is er over iedere aangemelde leerling contact met de basisschool. Wij zullen dan op basis van het schooladvies en na het contact met de basisschool uw kind plaatsen in een brugklas op een niveau dat bij dit advies past.
We willen graag expliciet vermelden dat het aan de basisschool is om het schooladvies al dan niet aan te passen bij een hogere score op de doorstroomtoets. U ontvangt van ons begin juni een brief aangaande de definitieve plaatsing. Wij ontvangen de aanmelding van uw kind graag uiterlijk 31 maart 2025.
Passend onderwijs
Indien uw kind (extra) zorg nodig heeft, verzoeken wij u vriendelijk tijdig contact op te nemen met onze zorgcoördinator, zie hier. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben wij met basisscholen en andere VO-scholen uit de omgeving een regionaal samenwerkingsverband Rivierenland. In dit samenwerkingsverband werken het regulier en speciaal onderwijs samen. Dat houdt in dat uw kind geplaatst wordt op Lek en Linge of, als wij niet de juiste begeleiding kunnen bieden, op een andere reguliere of speciale school. Dit wordt in het samenwerkingsverband vastgesteld. Om een indicatie te krijgen van onze begeleidingsmogelijkheden kunt u onderaan deze pagina, onder 'Bijlagen' het 'Schoolondersteuningsprofiel' bekijken. Omdat wij ons realiseren dat ieder kind weer anders is en meer is dan alleen een dossier op papier, willen we graag een open communicatie zodat uw kind op de juiste plek een goede start kan maken. Over de bij Lek en Linge aangemelde leerlingen hebben wij zorgplicht en zijn wij verantwoordelijk voor eventuele herplaatsing elders.
De doorstroomcijfers voor Lek en Linge in Culemborg zijn uitstekend. Het percentage zittenblijvers is in alle leerjaren fors lager dan op de vergelijkingsscholen evenals de afstroom naar een lagere afdeling.
Het slaagpercentage ligt op het vmbo al jaren boven het landelijk cijfer.
Veel leerlingen halen een hoger diploma dan mocht verwacht worden op basis van het basisschooladvies.
De leerlingen op de VMBO-locatie van Lek en Linge hebben in schooljaar 2023-2024 uitstekend gepresteerd. Het gemiddelde cijfer voor het centraal examen ligt in de leerwegen op of boven het landelijk cijfer. Eén leerlingen slaagde met een Cum Laude resultaat.
Uitgesplitst over de leerwegen:
Vmbo-b: 100% geslaagd (landelijk gemiddeld 97,2%)
Vmbo-k: 97,5% geslaagd (landelijk gemiddeld 95,4%);
Vmbo-t: 95,4% geslaagd (landelijk gemiddeld 91.5%);
Hier zie je het gemiddelde examencijfer van de leerlingen die het centraal examen hebben gemaakt. Voor vmbo-scholen zie je het gemiddelde van twee examens: het centraal examen en het centraal schriftelijk en praktisch examen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Leerlingen en hun ouders waarderen de sfeer, de begeleiding en de kwaliteit van het onderwijs. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquêtes.
De visitatierapporten (inspectie; tweetalig onderwijs; cultuurprofielschool) zijn lovend en geven aan dat we een goede school zijn.
Deze enquêtes en ook de visitaties zijn tegelijkertijd een belangrijke bron om te werken aan verdere schoolontwikkeling. Het kan immers altijd beter!