Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersVO/6192449487635169" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schoolplan beschrijft de school de onderwijsplannen voor een periode van vier jaar. Je leest er bijvoorbeeld welke manier van lesgeven de school kiest en hoe de kwaliteit van het onderwijs bewaakt en verbeterd wordt. In het document staat ook meer informatie over het personeel op de school.
Het Maerlant investeert in een goede begeleidings-en ondersteuningsstructuur die er uiteindelijk toe moet leiden dat leerlingen hun talent kunnen ontwikkelen en zich via een diploma kunnen kwalificeren op het niveau dat bij hen past. Hierbij is de coach de centrale figuur. De coach is degene die de leerling het meest intensief begeleidt. Hij/zij heeft veel contact met de leerlingen en met de ouders, probeert bij (leer-)problemen te achterhalen wat er speelt en maakt een inschatting of er eventueel extra hulp nodig is, eventueel samen met de afdelingsleider van de betreffende afdeling. Soms hebben leerlingen extra begeleiding nodig. Onder leiding van de afdelingsleider leerlingbegeleiding wordt dan gekeken of, en welke extra ondersteuning aan deze leerling geboden kan worden.