Breda College VSO

Landheining 6 / Brabantlaan 3 / Wolvenring 32-34 4817 JW Breda

  • Schoolfoto van Breda College VSO
  • Schoolfoto van Breda College VSO
  • Schoolfoto van Breda College VSO
  • Schoolfoto van Breda College VSO
  • Schoolfoto van Breda College VSO

Uitstroomprofiel

Toelichting van de school

De schoolloopbaan is opgebouwd in drie fases: de Oriëntatiefase, de Beroepsfase en de Transitiefase.

De schoolloopbaan duurt in principe 6 leerjaren, waarbij elke fase in principe 2 leerjaren duurt. Daarbij volgen we de ontwikkeling van de leerling nauwgezet en zijn uitzonderingen, onderbouwd en afgestemd, mogelijk, zowel op het gebied van verlengen als op het gebied van verkorten.   Voor onze leerroute-2-leerlingen zijn deze fases minder sterk van elkaar onderscheiden.  

We verbinden de theorie zoveel mogelijk aan de praktijk.  
De leerlingen leren het meest door het ervaren en herhalen van de kennis en vaardigheden.
Wij maken gebruik van les- en praktijklokalen in de school. Vervolgens doen leerlingen praktijkervaring op bij leerwerkplekken en stageplaatsen binnen school, bedrijven en dagbestedingscentra.  

In de Oriëntatiefase krijgen leerlingen 10 uur les in praktijkvakken, in de Beroepsfase gaan leerlingen twee dagen naar een leerwerkplek en in de Transitiefase gaan zij minimaal twee dagen naar een individuele stageplaats.  
Zo doen onze leerlingen door de jaren heen steeds meer ervaring op binnen het profiel dat bij hen past.

De profielen zijn: Dienstverlening & Zorg, Plant & Groene Leefomgeving, Horeca & Voeding, Logistiek & Productie en Verkoop & Administratie.

Het aanbod is gericht op de uitstroom van de leerling waarbij we steeds monitoren of de doelen passend en ambitieus zijn.

In alle leerroutes zijn de lessen gericht op:

  • sociaal- emotionele vaardigheden
  • leren leren en werknemersvaardigheden
  • taal- en rekenontwikkeling
  • motorische ontwikkeling
  • praktische redzaamheid op het gebied van wonen, werken en vrije tijd
  • burgerschap.  

De uitstroom naar werk, dagbesteding of entree onderwijs speelt voor onze leerlingen een belangrijke rol. Wij laten onze leerlingen door de jaren heen steeds meer ervaring opdoen binnen de sector waarin zij interesse hebben.  

Afhankelijk van de mogelijkheden van de leerling kan er worden geëxamineerd en gewaardeerd met een door de branche erkend certificaat en/of praktijkverklaring.   

Sinds het schooljaar 2021-2022 krijgen alle leerlingen een diploma na het afronden van hun schoolloopbaan op het Breda College.   

Het leerlingvolgsysteem ParnasSys en het groeidocument van de leerling bieden de mogelijkheid om de ontwikkeling en de meest recente informatie over de leerlingen in kaart te brengen.    

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Koersplan 2022-2026 Breda College

Binnen het Breda College is het onze missie dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen tot een zo zelfstandig mogelijk lid van de maatschappij. De brug tussen leren en werken vormt de kern van ons onderwijs. Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid zijn het fundament.

Ons motto is ‘Regie in eigen hand’. Dat betekent dat wij onze leerlingen vanaf dag één coachen, zodat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen aan de maatschappij. Wij begeleiden onze leerlingen op professionele wijze richting wonen, werken en vrije tijd. Wij denken altijd in mogelijkheden en onderhouden intensief contact met ouders en verzorgers, bedrijven en instanties in ons netwerk.

Vanuit de behoefte van onze leerlingen om volwaardig, op eigen wijze en binnen eigen mogelijkheden deel te nemen aan de maatschappij, zijn ons professioneel handelen en ons onderwijsaanbod gericht op dit participeren. Nu en in de toekomst. Voor leerlingen staan hierbij de volgende vragen centraal: Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Wat wil ik nog leren?

In het koersplan hebben we voor een beleidsperiode van vijf jaren beschreven hoe we hier vorm aan willen geven.

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsplan

Het Breda College is onderdeel van het Regionaal Samenwerkingsverband Breda en omstreken Voortgezet Onderwijs. Zij zien erop toe dat er een sluitend onderwijsaanbod is voor leerlingen in de regio Breda en omstreken. Ook maken zij afspraken met de scholen over specifieke expertises die aanwezig moeten zijn.

Het samenwerkingsverband geeft een toelaatbaarheidsverklaring af als een leerling is aangewezen op het Voortgezet Speciaal Onderwijs.

De extra ondersteuningsbehoeften van een leerling staan beschreven in een persoonlijk groeidocument. Het Breda College heeft een schoolondersteuningsplan waarin de geboden ondersteuning staat beschreven. Alle 33 scholen binnen het samenwerkingsverband hebben zo’n plan.

Veiligheid en Sociale Ontwikkeling

Veiligheid is een van de speerpunten in ons onderwijs. Het biedt rust en ruimte om praktische en sociale vaardigheden te leren. Veiligheid staat beschreven in ons schoolbeleidsplan sociale veiligheid. De medewerkers van het Breda College bieden een optimaal pedagogisch klimaat. Dit blijkt uit de jaarlijks terugkerende resultaten van de klassenbezoeken en het jaarlijks onderzoek sociale veiligheid.

Het Breda College werkt met een pest- en discriminatieprotocol en maakt indien nodig gebruik van de Meldcode Huiselijk Geweld.

Als er vermoedens of klachten zijn omtrent (seksuele) intimidatie, misbruik of geweld, kunt u contact zoeken met onze vertrouwenscontactpersonen (VCP). Zij zijn er voor u, de leerlingen en onze medewerkers. Uw melding of klacht wordt strikt vertrouwelijk behandeld. De vertrouwenscontactpersoon verwijst u, indien nodig, door naar de juiste instanties.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven