Castor College

Büllerlaan 2 1945 SR Beverwijk

  • In de eerste twee jaar heb je vooral les in het juniorpaviljoen!
  • Bij ons krijg je twee jaar de tijd om te ontdekken welk niveau
het beste bij je past.
  • Heb je vwo-advies en houd je van
een uitdaging? Kies dan voor vwo+!

Profielkeuze

Een leerling kiest voor de bovenbouw een profiel dat past bij zijn of haar interesses. Een profiel is een combinatie van eindexamenvakken en sluit aan bij een vervolgopleiding of een toekomstige baan. Wat kiezen de leerlingen van deze school?

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

De naamsverandering van het Kennermer College naar het Castor College was de beeindiging van een herpositioneringsproces van onze school. Dat proces heeft plaatsgevonden in schooljaar 2021-2022. Als Castor College zijn we nu hard aan het werk met een nieuw schoolplan, dat aansluit bij de resultaten van het herposioneringstraject en de nieuwe naam. Zodra het schoolplan definitief is, zal het hier gepubliceerd worden.

Het Castor College is op dit moment gefocust op de volgende onderwerpen (en dat zal terug te lezen zijn in het schoolplan):

* Formatief handelen - leerlingen actief betrekken bij het onderwijs en hen eigenaarschap geven over hun eigen leerproces.

* Burgerschap, digitale geletterdheid en taalonderwijs.

* Vakoverstijgend onderwijs in de onderbouw via de vier stromen: Art & Design, Business, Science en Sport, Health and Nature.

* Vakoverstijgend onderwijs in de bovenbouw via het Lespodium (H4 en V4).

* Het inbedden van de mavo-stroom in ons onderwijsaanbod.

* Het inbedden van het vwo+ programma.

* Het versterken van de ondersteuning van leerlingen via het versterkt mentoraat.

* Het aanbieden van leuke, interessante extra-curriculaire activiteiten via diverse leerlingscommissies.

* Het inbedden van duurzaamheid(svraagstukken) in ons onderwijs.

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De overstap van de lagere school naar de middelbare school is een belangrijke, spannende maar bovenal een leuke stap! Nieuwe  schoolvakken, een nieuw schoolgebouw, ieder uur een andere docent en een tas vol boeken zijn maar een paar voorbeelden  van wat je allemaal te wachten  staat. Bij deze overstap, maar eigenlijk gedurende  de hele periode op de middelbare school, vinden wij het belangrijk dat je de juiste begeleiding kunt vinden op het moment dat je dat nodig hebt. De dagelijkse leerlingbegeleiding richt zich namelijk op alle leerlingen. Daarbij is je mentor het eerste aanspreekpunt voor jou als iets niet goed lukt of als je je ergens zorgen over maakt. Je mentor kan je dan heel goed helpen bij je vragen. De basisondersteuning die wij op school bieden bestaat uit:

-          Versterkt mentoraat

-          Studiecoaching

-          Sociale vaardigheidstraining

-          Bouwen aan zelfvertrouwen

-          Faalangstreductie-training

-          Dyslexiebegeleiding voor Nederlands en de Moderne Vreemde Talen

-          Leerlingbegeleiding/vertrouwenspersoon  

Als blijkt dat de problematiek de basisondersteuning overstijgt, schakelt de mentor de teamleider en/of zorgcoördinator in.In overleg met hen en met toestemming van ouders kan besloten worden een leerling aan te melden bij het kernteam. Het kernteam bestaat uit de zorgcoördinatoren / trajectbegeleiders, CJG-coach en de schoolarts. Zij bespreken twee wekelijks de aangemelde leerlingen en doen een voorstel voor een plan van aanpak.

Passend Onderwijs: Met de invoering van wet Passend Onderwijs (augustus 2014) hebben alle scholen zorgplicht. Dit betekent dat scholen verantwoordelijk zijn om leerlingen een passende onderwijsplek te bieden. Om hier uitvoering aan te geven hebben wij een trajectvoorziening. De trajectvoorziening is een ruimte in school waar leerlingen door trajectbegeleiders op maat begeleid worden. De trajectvoorziening is ter ondersteuning van het reguliere onderwijsproces op school. Het streven is om in een zo vroeg mogelijk stadium pedagogisch-didactische en/of sociaal-emotionele belemmeringen te signaleren. Een ondersteuningstraject is erop gericht dat een leerling op succesvolle wijze zijn schoolloopbaan kan afronden.  

Als u vragen heeft over onze zorgstructuur kunt u contact opnemen met één van onze zorgcoördinatoren: Mevrouw Duin: m.duin2@kennemercollege.nl of Mevrouw van Roermund: l.vanroermund@kennemercollege.nl. 

Begeleidingsuren
Het kan altijd gebeuren dat er een schoolvak bij zit dat jij moeilijk vindt, en waarvoor je daarom graag wat extra's wilt doen zodat je er wat beter in wordt. In de brugklas zijn er daarom extra begeleidingsuren die gegeven worden door docenten. Zij geven een uur extra les aan een groepje leerlingen dat een onvoldoende staat voor hun vak.

Tutorlessen
Voor leerlingen uit 2 HAVO en 2 VWO hebben we begeleidingslessen die gegeven worden door leerlingen uit VWO 5, de zogenaamde tutorlessen. Die bovenbouwleerling is dan je eigen tutor en lijkt een beetje op een oudere broer of zus die je extra helpt. Op een vast
uur per week werk je in kleine groepjes samen met je tutor aan het vak waar je niet zo goed in bent. Je tutor probeert dan met jou naar je vragen te kijken en je te helpen bij wat je niet snapt. 

Dyslexie
Wij werken op het Castor College HAVO/VWO volgens een protocol dyslexie. In de brugklas krijgen alle leerlingen een screening. Als blijkt dat er dan een vermoeden van dyslexie bestaat, volgt er een vervolgonderzoek. Leerlingen die dan daadwerkelijk dyslectisch blijken te zijn, krijgen een dyslexiekaart. Met deze dyslexiekaart heb je recht op bepaalde faciliteiten, zoals extra tijd bij proefwerken. Na de kerstvakantie bieden we ook een korte serie hulplessen aan voor de dyslectische leerlingen uit de brugklas en de tweede klas.

Leerlingbegeleiders
De leerlingbegeleiders begeleiden met name leerlingen die gebaat zijn bij advies en een luisterend oor, zowel op studiegebied als op het persoonlijke vlak. Ze kunnen jou helpen om in te schatten wat er aan de hand is of wat je aan je probleem kunt doen. Zij zorgen er samen met de hele school voor dat het je lukt om naar school te blijven gaan, ook als dat even moeilijker is, en dat het leer- en werkklimaat prettig en veilig is op school. Ook hebben de leerlingbegeleiders nauw contact met het zorgteam en de trainers van de school.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven