Varendonck College Asten

Beatrixlaan 25 5721 LZ Asten

  • Schoolfoto van Varendonck College Asten
  • Schoolfoto van Varendonck College Asten
  • Schoolfoto van Varendonck College Asten
  • Schoolfoto van Varendonck College Asten
  • Schoolfoto van Varendonck College Asten

Profielkeuze

Toelichting van de school

Na de eerste drie leerjaren kiezen leerlingen een eigen profiel met de bijbehorende vakken. Het vakkenaanbod bij vwo is zodanig ingericht dat veel leerlingen twee profielen kunnen combineren: natuur & techniek en natuur & gezondheid / economie & maatschappij en cultuur & maatschappij. Bij havo is het aandeel economie & maatschappij groot. Dit komt in grote lijnen overeen met het landelijke beeld.

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Met vol enthousiasme werken we aan het gloednieuwe schoolplan van 2022-2026.

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Varendonck College biedt zijn leerlingen ondersteuning aan bij het zo vlot en succesvol mogelijk doorlopen van hun schoolloopbaan. Dat doen we in de vorm van gedegen begeleiding en, waar nodig, passende zorg. Wij streven ernaar de begeleiding van onze leerlingen zo veel mogelijk te laten verzorgen door hun eigen vakdocenten en hun eigen mentor. Daarnaast zijn er andere begeleiders verbonden aan het team waaronder de leerling valt, zoals de intern begeleider, de remedial teacher en de trainer sociale vaardigheden.

Alle brugklasleerlingen nemen aan het begin van het schooljaar deel aan een screening op vele facetten van taal. Vervolgens komen leerlingen met ernstige beperkingen in taalvaardigheden in aanmerking voor een spelling-/leescursus. Als uit deze begeleiding blijkt dat er te weinig vooruitgang is geboekt, wordt de leerling, na toestemming van de ouders, aangemeld voor een dyslexie-onderzoek.

Blijkt een leerling dyslexie te hebben? Dan neemt een team van remedial teachers de zorg van deze leerlingen op zich. Het helpt deze leerlingen met vertrouwen en gemotiveerd een goede start te maken. Bij het begeleidingstraject betrekken we alle partijen: leerling, ouders, leerkrachten en mentor.

Elk jaar organiseren we een bijeenkomst voor de ouders van de nieuwe leerlingen met dyslexie. Ook worden er bijeenkomsten gehouden met deze leerlingen om ervaringen en informatie uit te wisselen. Uiteindelijk gaat het erom, dat ook zij zich gesteund voelen op hun weg naar het diploma.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven