<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Leerlingen in klas 1 en 2 krijgen samen les. Daarbij wordt recht gedaan aan het individuele niveau van de leerlingen. Dit blijkt uit het feit dat vrijwel alle leerlingen na klas 2 verder gaan op het door de basisschool geadviseerde advies. Zeer regelmatig lukt het ook om leerlingen op een hoger niveau verder te laten gaan vanaf klas 3. Het is ook mogelijk dat een leerling voor een aantal vakken op een hoger niveau les krijgt dan het geadviseerde niveau. Voor leerlingen met een vwo-advies is er juist door het grote aanbod van extra vakken en de vrijheid om ook zelfstandig aan projecten te werken, veel uitdaging.
Spinoza20first kent een tweejarige brugperiode waarin mavo-, havo- en vwo-leerlingen gezamenlijk optrekken. In klas drie volgt een deel van de leerlingen het mavo programma, de andere leerlingen volgen samen het havo- en vwo programma.
Daardoor blijven er in principe geen leerlingen zitten in klas 1 en 2. Wanneer blijkt dat een vmbo-kader niveau voor de leerling het juiste niveau is, dan zet deze leerling zijn schoolloopbaan op een andere school voort.
Inmiddels hebben leerlingen van de school examen gedaan op zowel mavo (vmbo-t), havo als vwo niveau.
We zien dat verreweg de meest leerlingen het diploma behaalt, toch spannen we ons in om het slagingspercentage te verhogen. Daarvoor wordt vanaf het schooljaar 2023-2024 meer dan voorheen ingezet op het voorbereiden van leerlingen op de eindtermen van het centraal examen. Zo is de aansluiting van de onderbouw op de bovenbouw sterk verbeterd.
De examencijfers laten voor de verschillende vakken een enigszins wisselend beeld zien. We streven ernaar om de examencijfers te verbeteren door de eindtermen van het centraal examen meer dan voorheen leidend te laten zijn in de lessen. Per vak is daartoe een aantal hele concrete stappen gezet.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.