Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersVO/6192449487635169" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het schoolplan 22- 25 vindt u op de website. We kunnen maar één document uploaden, Daarom ziet u alleen het addendum.
De afgelopen drie schooljaren is er gradueel (dus eerst in het eerste leerjaar, daarna in het tweede en daarna in de eerste drie leerjaren) het onderwijsmodel Kunsskapskolan ingevoerd. Ondanks alle goede bedoelingen en de enorme inzet van de docenten, leverde het onvoldoende op en is er halverwege het schooljaar 23- 24 een halt aan toegeroepen. De goede dingen zoals persoonlijke coaching, werken met leerdoelen en differentiëren op tempo en niveau blijven behouden. Voor alle andere aspecten van het onderwijs keert Poort Lyceum terug naar de situatie van drie jaar geleden, een aanpak die zich gezien de examenresultaten en de grote 'opstroom' (leerlingen die hoger afstuderen dan het basisschooladvies) heeft bewezen.
De inspectie heeft ondertussen de school bezocht en is tot dezelfde conclusie gekomen. De directie heeft als jaarplan een concreet verbeterplan geschreven. De onderdelen daarvan zijn direct ter hand genomen, er zijn werkgroepen, tijdpaden, einddoelen en financiën (vrij)gemaakt. Poort Lyceum loopt dit traject samen met de inspectie, samen hebben we er alle vertrouwen in dat we Poort weer terug brengen naar een fijne, veilige school met geweldige resultaten, ook van de leerlingen die nu in het vierde leerjaar zitten.
De school biedt ondersteuning naar behoefte. Voor dyslectische leerlingen is er in het eerste leerjaar een dyslexie- coach. Daarna kunnen ze tijdverlenging en eventueel een voorleesprogramma voor toetsen gebruiken. Voor leerlingen met andere problematieken hebben we trajecten, zie hiervoor het schoolondersteuningsplan. We vinden het belangrijk dat leerlingen op enig moment ook zelf de draad weer kan oppakken, dus alle ondersteuning kent een afronding. Het doel van de school is immers de leerlingen voor te bereiden op zelfstandigheid. De ondersteuning is natuurlijk in overleg met ouders en indien nodig met externe deskundigen.