Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Uitgangspunt op het Carillon is dat we werken met 'leerstof jaargroepen'. Echter, soms kan het aantal leerlingen voor bepaalde te groot zijn voor een jaargroep en te klein voor een zelfstandige groep. In dat geval formeren we een combinatiegroep. Op dit moment heeft het Carillon 15 groepen. Daarvan zijn er 3 een combinatiegroep.
In dit schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die onze school heeft, als het gaat om het bieden van Passend Onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Spraak- taalproblemen Meer dan gemiddeld
Wij werken op onze school samen met Connect Logopedie Zwolle. Kinderen worden al op jonge leeftijd gescreend. Logopedie-behandeling vindt plaats onder schooltijd op school. Aanmelden gaat vanuit de leerkracht altijd in overleg met de intern begeleider en de ouders. Wij hebben, waar nodig, een goede samenwerking met Pento, Kentalis en ambulant begeleiders.
Dyslexie Gemiddeld
Bij alle leerkrachten is er vanuit de basisopleiding kennis aanwezig over de didactiek van het lezen en spellen. Er is verdiepte kennis op dit onderwerp aanwezig. In schooljaar 2021-2022 volgt het team een taal-lees-verbetertraject. Ondersteuning wordt geboden vanuit logopedie.
Dyscalculie Matig
Bij alle leerkrachten is er vanuit de basisopleiding kennis aanwezig over de didactiek van het rekenen. Er is verdiepte kennis op dit onderwerp aanwezig. Daar waar dit nodig is wordt deze van extern betrokken.
Motorische beperkingen Gemiddeld
Wij werken samen met kinderfysiopraktijk De Regge. Zij hebben fysiotherapeuten in dienst die ruime ervaring hebben in de begeleiding van kinderen die motorische ondersteuning nodig hebben. Leerlingen in groep 2 worden gescreend en kunnen, waar nodig en in overleg met ouders, meedoen aan het ondersteuningsprogramma ‘Argeloos bewegen’ op school. Fysiotherapie vindt plaats onder schooltijd op school. Aanmelden gaat vanuit de leerkracht altijd in overleg met de intern begeleider en de ouders. Locatie Bachlaan is rolstoel toegankelijk.
Zieke kinderen Niet aanwezig Er is geen specifieke expertise voor zieke kinderen op onze school. De specifieke zorg aan deze leerlingen, zal individueel bekeken moeten worden. Daar waar nodig kan er externe hulp ingezet worden.
ZML-kinderen Matig Er is geen specifieke expertise voor ZML.
Auditieve beperkingen Gemiddeld
Het begeleiden van leerlingen met een auditieve beperking en slechthorende leerlingen is niet onze expertise, maar we hebben al jaren goede samenwerking met Kentalis en ambulant begeleiders, waardoor we een mogelijkheid hebben voor begeleiding.
Visuele beperkingen Matig Voor kinderen met een ernstige visuele beperking zijn wij matig toegerust. Voor kinderen met beperkte visuele problemen is er goede samenwerking met Bartiméus en ambulant begeleiders.
Gedragsproblemen Meer dan gemiddeld
Leerkrachten en leerkrachtondersteuners op onze school hebben meer dan gemiddeld kennis en ervaring in de begeleiding van kinderen met specifieke gedragsproblemen. Onze leerkrachten zijn in staat om kinderen een veilige en gestructureerde leeromgeving aan te bieden. Als de belemmering van het gedrag zo groot wordt, dat er geen ruimte is om te kunnen leren, ervaren wij grenzen. De veiligheid van de groep, leerling en leerkracht gaat voor alles. In overleg met de intern begeleider wordt expertise ingezet, individueel of in groepsverband. In alle groepen maken wij gebruik van de Kanjertraining. Vanuit de Kanjertraining zijn protocollen grensoverschrijdend gedrag opgesteld.
Jonge risicokind Gemiddeld
Bij de onderbouwleerkrachten is specifieke kennis aanwezig rond het jonge risicokind. Waar nodig kan externe hulp ingezet worden. In de wijk zijn de contacten met de aanleverende scholen en organisaties goed. In schooljaar 2021-2022 gaat een onderbouwleerkracht een studie volgen over gedrag van het jonge kind.