Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De opbrengsten van de eindtoets waren in de jaren 2018, 2019 en 2020 waren (ruim) boven het landelijk gemiddelde. De opbrengst van de eindtoets van 2021 en 2022 waren onder het landelijk gemiddelde. Dit is te verklaren doordat de groepen klein waren(weinig leerlingen) en een beneden gemiddelde leerlingscore van invloed is op de gemiddelde schoolscore.
De resultaten van de eindtoets van 2023 zijn ruim boven landelijk gemiddelde. Ook de percentages van de behaalde referentieniveaus zijn boven het landelijk gemiddelde.
Referentieniveaus eindtoets 2023:
Percentage behaald Lezen 1f 100 2f 100
Percentage behaald taalverzorging 1f 100 2f 75
Percentage behaald tekenen 1f 100 1s 63
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken de toetsen van het LVS 'leerling in beeld' vanaf schooljaar 23-24. We richten ons op de groei van de leerling. De LVS toetsen worden afgenomen vanaf groep 3-8 volgens de toetskalender.
Leerlingen die beneden gemiddeld scoren op de LVS- of methodegebonden toetsen krijgen planmatig hulp. Deze hulp wordt geëvalueerd. Toetsen worden waar nodig adaptief afgenomen.
De 'leerling in beeld' opbrengsten worden 2 keer per jaar, ook bij de tussenopbrengsten, geanalyseerd. Dit gebeurt op leerling- groep- en schoolniveau. De intern begeleider maakt trendanalyses en stelt interventies op voor de school.
Vanuit groepsbesprekingen worden interventies opgesteld voor leerlingen, groepen, bouwen en eventueel de school.
We hebben een PO VO beleid waarin beschreven is welke stappen we doorlopen om te komen tot een passend schooladvies.
De ouders en het kind spelen hier een grote rol in; we nemen ze mee in onze argumenten en het advies. We adviseren kansrijk zodat elke leerling uitstroomt naar een voor hem/ haar passend vervolgonderwijstype.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Duyvencamp werkt met Kwink, een methode voor sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap. Leerlingen leren sociale vaardigheden, respect hebben voor elkaar en een bijdrage te leveren aan onze maatschappij. Vanuit KWINK en onze groepsvormingsweken worden per groep klassenregels opgesteld.
Als er incidenten zijn worden deze vrijwel direct besproken en uitgesproken. Waar nodig wordt ons omgangsprotocol hierbij gebruikt.
Jaarlijks monitoren we de sociale emotionele ontwikkeling van de leerlingen met SCOL. Naast de lessen sociaal emotionele vorming, hebben we aandacht voor burgerschap, Godsdienst en verschillende geloofsopvattingen.
In 2017 heeft de Duyvencamp een inspectiebezoek gehad. Het eindoordeel was voldoende.
In 2020 heeft de Duyvencamp meegedaan aan een themaonderzoek Bugerschap van de inspectie. Hier is geen oordeel over gegeven.