Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In het leerlingvolgsysteem ParnaSys volgen wij de resultaten van de leerlingen. Deze resultaten worden, vanaf groep 3, ook opgenomen in het portfolio. De Morgenster bouwt alle rapportage op naar lee?ijd, vaardigheden en kennis. Van een leerling in groep 2 hebben wij andere verwachtingen dan van een leerling uit groep 8. Wij stimuleren van jongs af aan dat leerlingen zelfstandig keuzes maken, re?ecteren op hun keuzes en hun werk en positief-kritisch naar zichzelf en hun prestaties kijken.
Voor het schooljaar 2021-2022 zijn de eindresultaten boven het landelijke gemiddelde (de leerlingen met eigen leerlijn zijn gefilterd).
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken de toetsen van het LVS 'leerling in beeld' vanaf schooljaar 23-24. We richten ons op de groei van de leerling. De LVS toetsen worden afgenomen vanaf groep 3-8 volgens de toetskalender. Toetsen worden waar nodig adaptief afgenomen. De 'leerling in beeld' opbrengsten worden twee keer per jaar, ook bij de tussenopbrengsten, geanalyseerd. Dit gebeurt op leerling- groep- en schoolniveau. Waar nodig krijgen leerlingen extra ondersteunen en/of extra uitdaging. De intern begeleider maakt trendanalyses en stelt interventies op voor de school. Vanuit groepsbesprekingen worden interventies opgesteld voor leerlingen, groepen, bouwen en eventueel de school.
Over het geheel genomen kan geconcludeerd worden dat De Morgenster een passend advies geeft voor vervolgonderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Herkenbaar samen:
Wij zijn er op gericht om jou te laten ervaren dat je welkom bent. Welkom op school en in de groep waarin je zit. Zo is iedereen welkom op school: ouders, buurtbewoners en andere belangstellenden. We zijn ook benieuwd naar jou: wie je bent, wat je belangrijk vind, wat je kunt en wat je nog samen met en van anderen wilt leren. Bij ons ben je deel van het geheel. Een geheel met een duidelijke structuur en een duidelijk doel: een wereld waarin mensen samen in harmonie met elkaar leven.
Herkenbaar waardevol:
Je bent welkom omdat je waardevol bent. Je bent op deze wereld met een bedoeling en met mogelijkheden. Wij zijn er op gericht om die mogelijkheden tot het uiterste te ontwikkelen, zodat jij een waardevolle bijdrage kunt leveren op school, thuis en in de buurt. Onze school is waardevol. Wij hebben een opdracht in deze buurt om er voor te zorgen dat mensen in harmonie met elkaar leven. Dat is ook de reden dat wij er zijn voor jou, je ouders en de buurt.
Herkenbaar open:
Omdat iedereen welkom is merk je ook dat wij open zijn. Letterlijk is onze school een plek waar iedereen binnen kan komen om samen met ons het verschil te maken. Figuurlijk staan wij open voor ideeën om nog meer van waarde te zijn voor jou, voor elkaar, voor de ouders en voor de buurt.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.