Eliëzerschool, school voor speciaal basisonderwijs

Hasselterdijk 33 8043 PD Zwolle

  • Leren van de mier
  • Schoolfoto van Eliëzerschool, school voor speciaal basisonderwijs
  • Schoolfoto van Eliëzerschool, school voor speciaal basisonderwijs
  • Schoolfoto van Eliëzerschool, school voor speciaal basisonderwijs
  • Schoolfoto van Eliëzerschool, school voor speciaal basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor het SBO was er tot 2019 geen verplichte eindtoets. In 2020 is er geen toets afgenomen wegens de Corona Lockdown.

Vanaf 2021 is de AMN afgenomen. In 2021 was de score 311,5; in 2022 304,9 en in 2023 324,8 (zie bijlage schoolrapportage). Dit is een hogere score dan de voorgaande jaren maar lager dan de gemiddelde score van S(B)O scholen. Er is geen gemiddelde bekend van alleen SBO scholen waardoor vergelijking niet echt mogelijk is. Daarnaast is er voor het SBO nog geen schoolweging aan de hand waarvan bepaalde schooldoelen zijn gesteld. We zullen dus eigen normen moeten formuleren. In de schoolplanperiode 2023-2027 zal dit ontwikkeld worden.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er wordt op onze school adaptief getoetst. Daardoor is er goed zicht op de individuele vorderingen van elk kind. Op basis van de uitkomsten van de toetsen worden de doelen voor de komende periode vastgesteld. De toetsresultaten van een leerling worden vergeleken met het verwacht leerrendement. Er zijn afspraken gemaakt over de acties die worden ingezet als dit een afwijkend beeld laat zien.

Daarnaast worden de resultaten op schoolniveau gevolgd. Deze opbrengsten zijn te vinden in het document Opbrengsten voor Schoolgids in Vensters. Dit document is ook te vinden op de website van school onder Kwaliteitszorg - opbrengsten. In september 2023 worden hier de resultaten geplaatst van cursusjaar 2022-2023


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schooladviezen liggen in lijn met de verwachte uitstroomprofielen van de leerlingen. Het grootste deel van de leerlingen stroomt uit richting praktijkonderwijs of vmbo-basis. Er zijn een aantal leerlingen die via de setting van het sbo de hogere niveau's binnen het voortgezet onderwijs weten te bereiken. 

We constateren dat de laatste jaren een deel van de leerlingen in het derde jaar van het VO op een lager niveau onderwijs volgt dan is geadviseerd. Dit betreft vaak een afstroom van VMBO-Basis naar Praktijkonderwijs. Deze trend lijkt  bij de groep die nu in het tweede leerjaar zit weer te veranderen. Vrijwel alle leerlingen zitten in hetzelfde niveau als geadviseerd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de school wordt veel aandacht besteed aan het pedagogische klimaat. We vinden het belangrijk om een veilige leef- en leeromgeving te creëren. De basis voor het sociaal veilige klimaat ligt in de leefregels van onze school. Vanuit de kernwaarden van onze school zijn we gekomen tot het formuleren van leefregels. Immers, onze missie is het voorbereiden van leerlingen op een plaats in de maatschappij. Om actief en doelgericht te kunnen werken aan de vorming van onze leerlingen, hebben we bij iedere kernwaarde een tweetal leefregels opgesteld. Deze regels zijn er op gericht om de leerlingen een op de Bijbel gebaseerde levenshouding bij te brengen.     

De regels op onze school – dus ook de leefregels – staan in de context van onze Bijbelse mensvisie. Elk mens heeft regels nodig. We zijn geplaatst in relatie tot andere mensen en zullen rekening moeten houden met anderen. Belonen en straffen zijn als pedagogische hulpmiddelen onmisbaar. Regels zorgen voor veiligheid en geborgenheid. Kinderen ervaren het als fijn als ze weten waar ze aan toe zijn. We kunnen hen er ook op aanspreken. Ze geven zelf aan onzeker te worden als er geen duidelijkheid bestaat over wat toelaatbaar is en wat niet. Die onzekerheid dienen we zoveel mogelijk weg te nemen door het stellen en bespreken van een aantal regels/grenzen. Deze leveren, samen met een stuk gewoontevorming, een bijdrage aan een gezond pedagogisch klimaat.  

De norm voor onze regelgeving wordt gevonden in de Tien Geboden. Vanuit de geboden van de Heere kunnen we duidelijke lijnen trekken naar het schoolleven van elke dag. De Heidelbergse Catechismus verwoordt het duidelijk in vraag en antwoord 111, waarin het gaat over het achtste gebod: ‘Dat ik mijns naasten nut, waar ik kan en mag bevordere; met hem alzo handel, als ik wilde dat men met mij handelt...’. Bij het naleven van regels horen beloningen. Deze zullen meestal in woorden gegeven worden. Het komt ook weleens voor dat we iets in het vooruitzicht stellen als leerlingen volgens de regels handelen en zich positief opstellen. Waardering van goed gedrag heeft een positieve werking op het welbevinden van de leerlingen.   Waar regels gesteld worden, komen ook straffen voor. Het doel is het ombuigen van ongewenst gedrag tot gewenst gedrag. De plaats van de opvoeder is hierin van wezenlijk belang. De opvoeder zal kritisch kijken naar zijn/haar eigen functioneren en openstaan voor opbouwende kritiek van anderen op zijn/haar gedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Binnen onze school gelden eigen regels, toegespitst op onze specifieke situatie, die met de leerlingen worden doorgesproken. Zij kunnen ook op het naleven van de regels worden aangesproken.  

De acht leefregels zijn:  

1.       Ga met respect om met Gods schepping           

2.       Zorg voor jezelf en de ander                                       

3.       Ieder mens mag er zijn              

4.       Gebruik je talenten tot eer van God

5.       Denk vooruit                                                   

6.       Durf te kiezen                               

7.       Werk goed samen 

8.       Doe wat je kunt                                                           


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Betrouwbaar Dienstbaar
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven