Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze onderwijsvisie heeft de naam 'Kansrijk denken' en is gebaseerd op het Triple C-gedachtengoed. In de bijlage is een nadere uitwerking van de onderwijsvisie uitgewerkt.
Zie hiervoor het document 'rooster cluster 4'
Zie hiervoor het document 'rooster cluster 4'
Op de Obadjaschool cluster 4 te Zwolle willen we kwetsbare kinderen toerusten voor de overgang naar het vervolgonderwijs of, binnen hun vermogen, naar zelfstandige deelname aan de maatschappij.
Als school willen we inhoud geven aan onze onderwijzende en opvoedende taak in de zin zoals de pedagoog J. Waterink het verwoordde: "het door God geschapen kind op te voeden en te onderwijzen, in afhankelijkheid van de zegen des Heeren, tot zelfstandige, God naar zijn Woord dienende persoonlijkheid, geschikt en bereid om al de gaven die hij van zijn Schepper ontving, te besteden tot Zijn eer en tot heil van het schepsel, in alle levensverbanden waarin God hem plaatst." Vanuit de belijdenis dat we ons leven wilen inrichten naar Gods Woord en de belijdenisgeschriften hebben we voor onze kwetsbare leerlingen een begeleidingsmodel ontwikkeld om op deze manier zo goed mogelijk aan onze visie gestalte te kunnen geven.
Uitgangspunt van ons gekozen onderwijsconcept is de veronderstelling dat gedrag sterk bepaald wordt door de omstandigheden waarin men leeft. In de begeleiding wordt, in tegenstelling tot andere methoden, het probleemgedrag niet primair als uitgangspunt genomen. In plaats daarvan worden de omgevingsvariabelen aangepakt om het welbevinden te bevorderen. In het begeleidingsmodel kiest de werknemer van onze school voor ondersteuning van én samenwerking met de leerling bij het vorm geven aan een zo normaal mogelijk bestaan. Ons onderwijsconcept noemen we "Kansrijk Denken" en is bedoeld voor alle leerlingen op cluster 4. We willen de leerlingen het gewone leven laten ervaren door: - uit te gaan van hun menselijke behoeften - een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie met hen aan te gaan (relatieopbouw) - samen te werken aan betekenisvol onderwijs (competentieopbouw) - anders te kijken naar probleemgedrag en de onderliggende oorzaken aan te pakken.
We werken vanuit de volgende principes:
- We werken altijd vanuit het "waarom" van onze visie;
- ons handelen is gebaseerd op het model "Kansrijk Denken";
- we komen tegemoet aan fysieke, mentale, emotionele en zingevende behoeften van de leerlingen;
- we bieden onvoorwaardelijke steun en sluiten sensitief en responsief aan bij het ontwikkelniveau van de leerling;
- we kijken altijd naar het "waarom" van het gedrag (ijsberg) en doorbreken daarmee ineffectieve actiereactiepatronen bij probleemgedrag;
- we geven betekenisvol onderwijs; we werken aan competenties door middel van leerdoelen;
- we zijn altijd aanspreekbaar op de afgesproken principes waar we ons aan verbonden hebben.
De ambitie van Berséba is het bieden van een dekkend netwerk. We zien daar voor ons, als team van de Obadjaschool Cluster 4, een grote rol weggelegd.
Het team heeft (onder voorwaarden) de ambitie uitgesproken om voor de volgende leerlingen op de Obadjaschool Cluster 4 te voldoen aan hun onderwijsbehoeften:
Leerlingen die een zwaar arrangement nodig hebben i.v.m.:
- Een hechtingsproblematiek (mits er begeleiding mogelijk is vanuit het SWV en/of de gemeente)
- ASS
- ADHD
- Angststoornissen
- Depressief gedrag
- Faalangst
- Concentratieproblemen
- Motivatieproblemen
- Maatschappelijke problemen
Leerlingen die een middel zwaar arrangement nodig hebben i.v.m.:
- een visuele beperking (mits de onderwijsbehoeften van de andere leerlingen in de groep dit toestaan)
- een auditieve beperking
- een communicatieve beperking
- rekenproblemen
- lees-en spellingproblemen (waaronder dyslexie)
- hoogbegaafdheid (waaronder gedragsproblemen)
Leerlingen die een licht arrangement nodig hebben i.v.m.:
- een lichamelijke beperking
- epilepsie
- een verstandelijke beperking (deels, overlap met populatie Obadjaschool cluster 3)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school hebben we de ambitie om Zorg in Onderwijs nog beter gestalte te geven. Daarvoor gaan we een pilot draaien in samenwerking met een Zorgboerderij. Tevens willen we de gemeenten en de samenwerkingsverbanden meer onderdeel laten zijn van de gezamenlijke zorg voor onze leerlingen en inwoners.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.