Het kan voorkomen dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn over de gang van zaken op school. Veelal kunnen klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school in goed overleg tussen betrokkenen worden opgelost. Een klager die een probleem ervaart, neemt eerst contact op met degene die het probleem heeft veroorzaakt. Als dat contact niet tot een oplossing leidt, legt de klager het probleem ter oplossing voor aan de directie van de school. Er is binnen de school een interne contactpersoon aangesteld. De interne contactpersoon zorgt ervoor, dat klachten niet escaleren, maar volgens de correcte klachtroutes, zoals beschreven in het klachtenreglement van OOZ, worden opgelost. De interne contactpersoon doet zelf geen onderzoek naar de klacht, maar vervult een doorverwijzende rol, bijvoorbeeld naar de externe vertrouwenspersoon. Voor onze school is de interne contactpersoon Ardith van Gameren (a.vangameren@ooz.nl), tel 038-46009737 of via de chat van Parro.
OOZ, ons bestuur, heeft ook een externe vertrouwenspersoon aangesteld. De externe vertrouwenspersoon biedt op verzoek begeleiding bij klachten, gaat met betrokkenen na welke mogelijkheden er zijn om binnen de school tot een oplossing te komen en geeft ondersteuning en advies. De externe vertrouwenspersoon maakt geen deel uit van de school. De contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon zijn te raadplegen op: Klachtenregeling OOZ
Als het probleem niet is of wordt opgelost in goed overleg tussen betrokkenen, kan een formele klacht worden ingediend bij het bevoegd gezag of de onafhankelijke interne commissie klachten en integriteit (CIK). OOZ is tevens aangesloten bij de onafhankelijke Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Een klacht over het (persoonlijk) optreden van (een lid van) het college van bestuur kan worden ingediend bij de voorzitter van de raad van Toezicht.
Bij klachten met betrekking tot een vermeend zedendelict geldt een meldplicht bij het college van bestuur. Klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bestaan, zoals bezwaar tegen een besluit van het bevoegd gezag van een openbare school in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), beroep instellen, geschillen over passend onderwijs en een vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht, dienen langs die lijn te worden afgehandeld. Het klachtenreglement is te raadplegen op: Klachtenregeling OOZ
Bezwaar
Binnen de school worden dagelijks beslissingen genomen. In sommige gevallen is een beslissing een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, bijvoorbeeld beslissingen over de toelating, de bevordering of het schorsen of verwijderen van een leerling. In dat geval geldt de klachtenregeling niet, maar kan binnen zes weken na dagtekening van de beslissing schriftelijk bezwaar worden gemaakt bij het College van Bestuur. Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dat betekent de beslissing blijft gelden tot dat op het bezwaar is beslist. Het bezwarenreglement van OOZ vindt u op de website van OOZ: www.ooz.nl/governance/
Geschillen passend onderwijs
De Geschillencommissie passend onderwijs is de eerstaangewezen commissie om geschillen tussen ouders en bevoegd gezag te behandelen over toelating van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, het vast- en bijstellen van ontwikkelingsperspectief en de verwijdering van leerlingen.
Klokkenluidersregeling
De klokkenluidersregeling betreffende het omgaan met een vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht binnen OOZ biedt een beschrijving van de procedure die gevolgd moet worden wanneer een (op redelijke gronden gebaseerd) vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht bestaat binnen OOZ. De klokkenluidersregeling vindt u op de website van OOZ: www.ooz.nl/governance/
Verzekeringen en aansprakelijkheid
Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio (hierna: OOZ), waar KC de IJsselhof onderdeel van is, heeft voor leerlingen een collectieve ongevallenverzekering, een doorlopende (school)reis- en annuleringsverzekering en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
Verlies, diefstal en vernieling van eigendommen
- OOZ heeft geen verzekering voor leerlingen tegen verlies, diefstal of vernieling van eigendommen.
- De schade die een leerling veroorzaakt aan terreinen, gebouwen en spullen waaronder ook device van de school, wordt mogelijk op de ouders/verzorgers of de meerderjarige leerling verhaald. Wij raden ouders/verzorgers en de meerderjarige leerling daarom aan om een goede WA verzekering af te sluiten.
- Als een groep leerlingen zich schuldig maakt aan het toebrengen van schade, kan elk lid van deze groep aansprakelijk worden gesteld voor de toegebrachte schade, ongeacht of hij daadwerkelijk schade heeft toegebracht.
Melden schade en ongevallen
- Wij adviseren ouders/verzorgers om schade en ongevallen direct te melden bij de directeur. Na de melding neemt de directeur van de school contact op met de afdeling verzekeringen van OOZ.
- Voor vragen over de verzekeringen van OOZ en de afhandeling van schade en ongevallen kan contact opgenomen worden met de directeur.
Gescheiden ouders
De school heeft te maken met verschillende vormen van ouderlijk gezag. Zo kunnen beide ouders het gezag hebben of slechts één ouder. In het geval ouders gescheiden of uit elkaar zijn, kan er sprake zijn van een nieuwe partner die (ook) is belast met de opvoeding en verzorging van het kind. Ook kan het zo zijn dat er een voogd is, een gezinsvoogd is aangesteld of dat het kind pleegouders heeft. Voor de school is het van belang te weten wie er belast is/zijn met het ouderlijk gezag om te bepalen wie er recht heeft op welke informatie over het kind.
- Als beide ouders gezag hebben verstrekken wij aan beide ouders dezelfde informatie, ook als ouders uit elkaar zijn.
- Als slechts één ouder belast is met het ouderlijk gezag dan verstrekken wij aan die ouder informatie. De ouder met gezag dient de ouder zonder gezag te informeren over belangrijke zaken die het kind aangaan, waaronder de voortgang van het kind op school.
- Een ouder zonder gezag kan de directeur verzoeken om informatie over het kind. In dat geval zal (enkel) informatie worden verstrekt over de voortgang op school van het kind. Wij informeren de met het gezag belaste ouder hierover.
De school heeft een zelfstandige informatieplicht. Dit betekent dat verzet van een ouder nooit een reden kan zijn voor weigering van informatie aan de andere ouder. Dat geldt in principe ook voor verklaringen van advocaten of van therapeuten die informatievoorziening in het belang van het kind ontraden. Alleen een rechterlijke beslissing of wanneer het belang van het kind zich ertegen verzet zijn geldige redenen om af te wijken van onze informatieplicht. In geval van een rechterlijke beschikking of als het belang van het kind zich daartegen verzet wijken wij af van onze informatieplicht.