Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Middels observaties, kindgesprekken, methode-toetsen, bewijswerkjes en niet-methodegebonden toeten houden we in de gaten of de lesdoelen behaald zijn. Leerlingen worden in de groep door de leerkracht ondersteund. Als een leerling meer hulp nodig heeft, dan wordt het interne zorgteam (o.l.v. de intern begeleider) betrokken en krijgt de leerling (periodiek) meer begeleiding.
Evaluatie gebeurt voortdurend door de leerkrachten en minimaal twee keer per jaar met het hele team (groeps- en schoolanalyse).
Aan het einde van de basisschool
Leerprestaties zijn van belang, maar zaken als motivatie, werkhouding, concentratie, zelfvertrouwen, sociale vaardigheid en plezier op school zijn zeker zo belangrijk. De leerkracht stelt voor elke leerling afzonderlijk een advies op. Dit advies is gebaseerd op observaties, de gegevens van het leerlingvolgsysteem, aangevuld met de resultaten van de niet-methodetoetsen.
Aan het eind van de schoolloopbaan en voordat er een keuze gemaakt wordt voor een school voor voortgezet onderwijs, wordt een voorlopig schooladvies gegeven op basis van het leerlingvolgsysteem, een capaciteitenonderzoek en de niet-methodetoetsen. Betreffende ouders worden gedurende het jaar op de hoogte gehouden van de te nemen stappen om te komen tot een schoolkeuze.
Groep 8
Kinderen kunnen met hun ouders de scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken, we organiseren ook een informatiemiddag bij ons op school www.montessori-zwolle.nl/groep8. Met groep 8 worden onder schooltijd ook enkele scholen voor openbaar voortgezet onderwijs bezocht. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken in februari een doorstroomtoets.In februari/maart wordt alle informatie gepresenteerd aan de leerling en zijn of haar ouders. In dit gesprek wordt ook het definitieve eindadvies gegeven. De leerling maakt hierna samen met zijn of haar ouders, een keuze voor een school voor voortgezet onderwijs.
Tussen 24 maart en 28 maart 2025 meldt de school alle leerlingen tegelijk aan op de middelbare school van hun keuze.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Als openbare school in Zwolle-Zuid zijn we een maatschappij in het klein. Om ons voor te bereiden op een veel gemêleerdere grote maatschappij krijgen wij naast onze lessen Kosmisch onderwijs, de Kanjertraining en de vele projecten ook lessen Vormingsonderwijs van vakleerkrachten HVO. Op die manier maken we kennis met en krijgen we begrip voor andere culturen en levenswijzen.
School vindt het van belang om haar kinderen op een goede manier voor te bereiden op een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij vinden het belangrijk, dat onze kinderen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en andersdenkenden, maar ook naar anderen omzien. Wij willen onze kinderen kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsbesef (attitude) meegeven om zich staande te kunnen houden.
De montessorischool wil zich blijven verbeteren. Wil je weten hoe? Zie het schoolplan.