Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs en een ononderbroken ontwikkeling. Sinds het passend onderwijs is ingevoerd in 2014 krijgen leerlingen die ondersteuningsbehoeften hebben een passend aanbod.
Om inzichtelijk te hebben welke ondersteuning leerlingen nodig hebben, gebruiken we de ondersteuningspiramide. De piramide kenmerkt zich door de groeiende betrokkenheid van specialisten en interventies die in of buiten de klas plaatsvinden. Wanneer een kind onvoldoende profijt heeft gehad van de interventies in voorgaand niveau, volgt het volgende ondersteuningsniveau (in oplopende volgorde niveau 1 tot 4).Ook de expertise van externen, zoals een orthopedagoog, kan worden betrokken om mee te denken in de onderwijsbehoefte van het kind. Het doel is dat zoveel mogelijk kinderen kunnen blijven meedoen in de groep (convergente differentiatie). Wanneer dat niet meer haalbaar is gaan we over tot een Ontwikkel Perspectief Plan, het OPP (divergente differentiatie).
We werken vanuit de visie van Maria Montessori. In haar filosofie is een kind actief, nieuwsgierig en leergierig. Kinderen houden er van om te werken en te leren. Dat is zichtbaar door spontane belangstelling van kinderen. Het is onze taak om de schoolomgeving zo in te richten, dat kinderen uitgedaagd worden om dingen uit te proberen.
In de onderbouw is veel ruimte voor eigen ontwikkeling: waar de leerling van groep 1 mag spelen en leren (we noemen het wel al werken), stimuleren we vanaf groep 2 naast veel ruimte voor spelen ook de ontwikkeling door aanbod van taken en werkjes. We volgen de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van kinddoelen en leerlijnen.
Kinderen kunnen vanaf 8:20 uur naar binnen en gaan dan meteen aan het zelfgekozen werk.
Alle kinderen gaan 25 uur per week naar school. Per jaar krijgen ze 980 uur onderwijs. Dit zijn meer uren dan het wettelijk minimum en hiermee compenseren we overstap naar het vijf-gelijke-dagenrooster. De school voldoet aan het wettelijk minimum van 7520 uur.
Bij kleuters loopt het onderwijs zo door elkaar, dat het niet goed in tijdblokken aan te geven is.
Tijdens het zelfstandig werken kiezen onze de kinderen veelal zelf wat ze gaan doen en welke werkvorm er gebruikt wordt. Ook kiezen ze of ze samenwerken of alleen, in de klas of ergens anders. De ene dag is er meer tijd voor creativiteit, waar op de andere dag dan weer meer tijd wordt besteed aan rekenen en taal. Kosmisch onderwijs, Burgerschap, Kanjertraining... we zijn er eigenlijk de hele dag mee bezig.
We gymmen twee keer per week 45 minuten met de vakleerkracht en gaan lopend of op de fiets naar de zaal. Dat is 1,5 uur beweging. Uiteraard bewegen we ook veel tijdens onze pauzes en worden ook tijdens andere lessen actieve werkvormen ingezet (bewegend leren)
Op onze school leren kinderen heel veel. Meestal lukt dat gewoon in de groep, soms is er extra aandacht, uitdaging, zorg of hulp nodig. Hier is zowel in- als buiten de klas aandacht voor. We vragen dan experts binnen -en waar nodig van buiten de school- om mee te denken.
Soms lukt het ook met die extra hulp niet. Dan gaan we samen kijken wat er nodig is om wel tot leren te komen en waar dat het best kan. (In deel 2.1 van de schoolgids kan je meer lezen over onze ondersteuningsniveaus).
Als je een kind met extra zorg wilt aanmelden, dan kijken we eerst samen welke zorg jouw kind nodig heeft en of onze school de juiste plek is is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om het percentage kinderen in ondersteuningsniveau 1 en 2 te laten groeien. Om dat te realiseren versterken wij het onderwijs in niveau 1, 2 maar ook vooral niveau 3. Voor meer informatie over de ondersteuningsniveaus, zie paragraaf 2.1 in de schoolgids.
We werken binnen het kindcentrum samen, we delen de montessorivisie en onze leerkracht en specialist Jonge Kind kijkt mee bij de oudste peuters. We nodigen elkaar uit voor vieringen en de peuters van de peuterspeelzaal en kinderdagverblijf gymmen mee in het speellokaal van de onderbouw.