De Twijn/De Driemaster

Boterdiep 5 8032 XW Zwolle

  • leerling heeft een rustmoment
  • rekenen visueel gemaakt
  • Soms wordt, wanneer een leerling niet aanwezig kan zijn, gebruik gemaakt van digitaal klassecontact.
  • De fysiotherapeut oefent zoveel mogelijk onder schooltijd met leerlingen

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van de groepsleerkracht doen wij een beroep op iemand uit onze eigen vervangingspool. Wanneer dat niet lukt kijken we intern of de duopartner of een andere parttimer kan invallen. Als ook dat niet lukt worden de leerlingen intern, volgens een vastgesteld schema, verdeeld over andere groepen.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een (extra) onderwijsassistent in te zetten. In dat geval draagt een andere leerkracht, op afstand, de verantwoordelijkheid voor de groep. 

Als de afwezigheid waarvoor geen vervanging gevonden wordt langer dan een dag duurt, kunnen we besluiten om de leerlingen een dag vrijaf te geven. Ouder(s) en leerlingen krijgen daarover vooraf bericht. Ouder(s) moeten, indien van toepassing, dan zelf contact opnemen met het vervoersbedrijf om het vervoer af te zeggen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijs wordt gegeven vanuit stamgroepen. Elke stamgroep staat onder leiding van een leerkracht. Onderwijsassistenten werken in verschillende groepen. Zij begeleiden leerlingen bij het onderwijs en bij de verzorging (zelfredzaamheid). Stamgroepen worden ingedeeld naar belevingsniveau. In de stamgroepen worden de creatieve vakken zoals handvaardigheid, muziek en tekenen; wereldorientatie en sociale-emotionele ontwikkeling aangeboden. 

Vanaf de leeftijd van groep 3 krijgen de leeringen in niveaugroepen instructie in spelling, taal, lezen en rekenen. Niveaugroepen worden samengesteld door groepjes leerlingen die op hetzelfde niveau zitten.

Binnen alle vakgebieden wordt er bij iedere leerling naar het hoogst haalbare gestreefd. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

leerlingen van 4 tot 6 jaar doorlopen het hele kleuterprogramma. Er wordt thematisch gewerkt via de Piramidemethode.

Aan het eind van de kleuterperiode volgt een lees- rekenvoorwaardentoets (eventueel een psychologisch onderzoek door de orthopedagoog) en wordt gekeken in welk uitstroomprofiel (vervolgonderwijs, arbeid, dagbesteding) de leerling verder kan leren. 

Overige leerjaren

Toelichting van de school

In schooljaar 2020-2021 gaan we naar 950 onderwijsuren per jaar. We houden 10 marge-uren gereserveerd voor onvoorziene omstandigheden. 

De schooltijden zijn:            

Boterdiep
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
8.45 - 15.00 uur
woensdag                                             
8.45 - 12.30 uur

Violierenstraat
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
08.30 - 12.15 uur
woensdag                                             
08.30 - 14.45 uur 

dr Hengeveldweg (netwerk dagbesteding)

maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
08.30-15.00 uur
woensdag
08.30-12.45 uur

Tussen het ochtend- en middagprogramma is er een half uur pauze, die ook voor verzorging of rusten gebruikt kan worden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ouder(s) / verzorger(s) hebben meestal drie belangrijke vragen als ze bij de Twijn aankloppen:

1. is de Twijn de goede school voor mijn dochter of zoon?

2. wat heeft de Twijn te bieden voor de specifieke situatie van mijn dochter of zoon?

Voor antwoorden op deze en nog veel meer vragen hebben we een boekje gemaakt. Het schoolondersteuningsprofiel

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven