Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijs wordt gegeven vanuit stamgroepen. Elke stamgroep staat onder leiding van een leerkracht. Onderwijsassistenten werken in verschillende groepen. Zij begeleiden leerlingen bij het onderwijs en bij de verzorging (zelfredzaamheid). Stamgroepen worden ingedeeld naar belevingsniveau. In de stamgroepen worden de creatieve vakken zoals handvaardigheid, muziek en tekenen; wereldorientatie en sociale-emotionele ontwikkeling aangeboden.
Vanaf de leeftijd van groep 3 krijgen de leeringen in niveaugroepen instructie in spelling, taal, lezen en rekenen. Niveaugroepen worden samengesteld door groepjes leerlingen die op hetzelfde niveau zitten.
Binnen alle vakgebieden wordt er bij iedere leerling naar het hoogst haalbare gestreefd.
leerlingen van 4 tot 6 jaar doorlopen het hele kleuterprogramma. Er wordt thematisch gewerkt via de Piramidemethode.
Aan het eind van de kleuterperiode volgt een lees- rekenvoorwaardentoets (eventueel een psychologisch onderzoek door de orthopedagoog) en wordt gekeken in welk uitstroomprofiel (vervolgonderwijs, arbeid, dagbesteding) de leerling verder kan leren.
In schooljaar 2020-2021 gaan we naar 950 onderwijsuren per jaar. We houden 10 marge-uren gereserveerd voor onvoorziene omstandigheden.
De schooltijden zijn:
Boterdiep
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
8.45 - 15.00 uur
woensdag
8.45 - 12.30 uurViolierenstraat
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
08.30 - 12.15 uur
woensdag
08.30 - 14.45 uurdr Hengeveldweg (netwerk dagbesteding)
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
08.30-15.00 uur
woensdag
08.30-12.45 uurTussen het ochtend- en middagprogramma is er een half uur pauze, die ook voor verzorging of rusten gebruikt kan worden.
Ouder(s) / verzorger(s) hebben meestal drie belangrijke vragen als ze bij de Twijn aankloppen:
1. is de Twijn de goede school voor mijn dochter of zoon?
2. wat heeft de Twijn te bieden voor de specifieke situatie van mijn dochter of zoon?
Voor antwoorden op deze en nog veel meer vragen hebben we een boekje gemaakt. Het schoolondersteuningsprofiel.