Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 bereiden we de kinderen voor op het onderwijs in groep 3. Een belangrijk doel is om via observatie en toetsen een helder beeld te krijgen van de leerling om van daaruit zo gericht mogelijk het kind te begeleiden in de ontwikkeling.
Kerngebieden van het lesprogramma zijn:
- Spel en communicatie
- Mondelinge taal- en begripsvorming
- De motorische ontwikkeling
- De sociaal-emotionele ontwikkeling
- Ontluikende geletterdheid
- Wiskundige oriëntatie
Aan het einde van groep 2 wordt een advies voor passend aansluitend onderwijs gegeven. Vanuit groep 2 stromen kinderen door naar groep 3 op SBO de Sluis, het regulier basisonderwijs of speciaal onderwijs.
Op SBO de Sluis wordt er soms voor gekozen om met bouwgroepen te werken. We kijken goed naar het niveau en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen en maken op basis hiervan de groepsindeling. Het kan voorkomen dat een leerling bij een maatjesgroep werkt voor een bepaald vak omdat het niveau beter aansluit. De leerling kan dan in de desbetreffende groep meedoen met de instructie. Elke leerling werkt op een eigen tablet op zijn of haar eigen niveau.
De volgende vakken worden in de midden- en bovenbouw aangeboden:
- Nederlandse taal/spelling/begrijpend lezen
- Technisch lezen
- Rekenen
- Creatieve vakken: muziek, handvaardigheid, tekenen
- Sociaal-emotionele vorming: methode voor sociaal emotionele ontwikkeling (Leefstijl), weerbaarheidstraining (Rots en water) en lessen Relaties en seksualiteit.
- Oriëntatie op mens en maatschappij: aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, verkeersonderwijs, techniek
- ICT: oefenen digitaal programmeren en ICT vaardigheden
- Bewegingsonderwijs/ gym
- Schrijven
- Engels
SBO de Sluis heeft voor de komende vier jaar (2023-2027) de volgende grote verbeterdoelen vastgesteld:
- Ondersteunen bij en actief bijdragen aan de invulling van inclusiever onderwijs in Zwolle.
- Het borgen van goed onderwijs op alle vakgebieden en op het gebied van kwaliteitszorg, ondersteuning en zicht op ontwikkeling.
- SBO de Sluis heeft divers naschools aanbod dat, in samenwerking met de gemeente en andere partners, duurzaam gecontinueerd wordt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.