Kindcentrum De Paperclip

Oude Wetering 82 8044 PA Zwolle

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Goede uitstroom is in onze ogen gelijk aan uitstroom die hoort bij het kind. Het kind dat 'presteert' op een wijze die op basis van gegevens en observaties van hem of haar verwacht mag worden. Dit is niet te vangen in een enkel getal. Elk getal heeft een verhaal. Het verhaal erachter maakt, dat je de waarde van het getal kan inschatten. Getallen alleen volstaan in onze visie niet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid vormen de basis van het gedrag van kinderen en medewerkers op De Paperclip. Om dit te realiseren wordt de omgeving gekenmerkt door rust, structuur en duidelijkheid. 

Wij werken graag preventief. Wij hebben een doorgaande lijn wat betreft sociaal-emotioneel leren. We gebruiken de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren. Hier is een leerkracht voor opgeleid om hier kartrekker van te zijn. Onze gedragsspecialist en KWINK-coach zijn de personen die preventief meekijken in de klassen en met de leerkrachten praten over de groepen en verschillende leerlingen. Samen kijken zij wat nodig is om ieder kind zo optimaal mogelijk onderwijs te kunnen bieden binnen een veilige setting. In ons (sociaal) veiligheidsplan staat ons anti-pestprotocol en en het protocol voor fysiek overschrijdend gedrag omschreven.

Om zichtbaar te krijgen hoe kinderen zich op dit gebied ontwikkelen, registreren we gedrag op de volgende manieren:
1. tijdens het spelen/werken in de klas/buiten, worden leerlingen geobserveerd en wordt gedrag geregistreerd;

2. 2x per jaar wordt de SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst) afgenomen;

3. leerlingen van groep 6/7/8 vullen 1x per jaar een vragenlijst in (SCOL of veiligheidsbeleving);

4. 1x in de 2 jaar wordt er een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder ouders, kinderen (groep 7/8) en personeel. Veiligheid is daarvan een onderdeel.

5. 2x per jaar wordt de sociaal emotionele vorming van kinderen in kaart gebracht in hun eigen leerovereenkomst.

De resultaten zijn leidend voor ons om te handelen en te evalueren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft De Paperclip in september 2020 bezocht en beoordeelt met een voldoende. 

Terug naar boven