Kindcentrum De Paperclip

Oude Wetering 82 8044 PA Zwolle

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Paperclip

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht door ziekte of familie-omstandigheden niet kan werken, wordt er een invaller gezocht. Er zijn, zeker in de periode van de griep, momenten dat er geen invallers beschikbaar zijn. Wanneer er geen invallers beschikbaar zijn, worden de leerlingen of verdeeld of naar huis gestuurd. Het laatste vinden wij heel vervelend en proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. Het is helaas een probleem waar veel scholen tegenwoordig mee te maken hebben. Mocht u geen opvang voor uw kind kunnen regelen, dan wordt uw kind in een andere groep geplaatst voor die dag.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Methodes toevoegen?

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ontdekken, ervaren, onderzoeken, leren, nieuwsgierig zijn, communiceren, willen samenwerken: het zijn allemaal eigenschappen. Hierin zijn ze creatief en uniek, en gebruiken ze hun uiteenlopende talenten om de wereld om hen heen te leren kennen, te begrijpen. 

Deze eigenschappen zijn het uitgangspunt voor de begeleiding en het onderwijs op De Paperclip. Het geeft ruimte aan het unieke van de kinderen, van uw kind, en biedt uiteenlopende mogelijkheden om te leren. Zo leren we gewoon de dingen leren die je leert op de basisschool, maar wel op een andere manier. 

In ons onderwijs dagen wij leerlingen uit om de leerstof eigen te maken op een manier, die bij hen past. Het leren vindt plaats op verschillende manieren. Iedere ochtend staan de kernvakken rekenen, taal/spelling en (begrijpend) lezen centraal. Tijdens het aanbieden van de leerstof houdt de leerkracht rekening met de verschillen tussen leerlingen. We streven ernaar, dat de instructie en verwerking van de leerstof zó pakkend zijn, dat de leerlingen geboeid en betrokken zijn. Naast het aanbod vanuit de methode wordt de leerstof aangeboden door middel van coöperatieve werkvormen of bewegingsactiviteiten, met als doel om de kerndoelen in te oefenen. Iedere middag leren de leerlingen aan de hand van projecten, waar ruimte is voor wereldoriëntatie, muziek en kunstzinnige vakken. Tijdens de projecten neemt onderzoekend en ontdekkend leren een prominente rol in.

Sociaal-emotioneel leren

In ons onderwijs is het van essentieel belang dat leerlingen zich veilig voelen, zich gezien en gehoord voelen en een goede relatie hebben met de juf of meester en medeleerlingen. Leerlingen, die goed in hun vel zitten zullen sneller tot leren komen. Liefdevolle aandacht, leerlingen zien, goed luisteren en investeren in de relatie is daarom de basis van waaruit wij binnen onze school werken.Al onze leerlingen mogen weten dat zij goed zijn zoals zij zijn!

Engels

De Paperclip staat voor en gaat voor wereldburgerschap; becoming a global citizen. Op de Paperclip bieden wij daarom Engels aan in de groepen 1 t/m 8, waardoor de leerlingen zich mede ontwikkelen tot zelfverzekerde wereldburgers.  Wij vinden het belangrijk om op de basisschool al een goede basis te leggen voor de Engelse taal, zodat de kinderen kunnen communiceren met moedertaalsprekers of anderen die buiten de school Engels spreken. Voor het Engels onderwijs maken wij ook gebruik van de methode 'Join in', zodat er een doorgaande leerlijn is. Deze methode sluit aan bij de manier waarop wij vinden dat kinderen leren. Er wordt niet alleen gewerkt uit een werkboek, maar de taal wordt ook ingeoefend door middel van bewegingsactiviteiten, muziekactiviteiten en creatieve opdrachten. De Engelse lessen worden dit schooljaar gegeven door de teamleden zelf. Engels is een pijler in het jaarplan. Een actiegroep gaat onderzoeken op welke manier Engels nog beter kan worden gegeven op onze school.

Onderwijs in de kleuterbouw

Jonge kinderen leren door te spelen, te ontdekken, te onderzoeken en te ervaren. Op deze manier maken zij kennis met de wereld om hen heen. Vanuit de belevingswereld van de kinderen wordt een thema gekozen. Het betreft een actueel thema, dat leeft bij leerlingen. Dat thema diept de leerkracht samen met de leerlingen uit tot een project. Leerlingen zijn deels eigenaar van het project. Zij bedenken samen met de leerkracht (nieuwe) activiteiten en richten hoeken samen in, waardoor het thema levend blijft. Vanuit het werken met een thema willen we ervoor zorgen, dat de ontwikkeldoelen aan bod komen, die van belang zijn voor de doorgaande ontwikkeling en sluiten we aan op de ontwikkeling van het individuele kind. De onderwijsdoelen zijn gericht op de cognitieve-  emotionele,  sociale-  en motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Door goed te kijken naar wat  kinderen kunnen en nodig hebben,  stellen we nieuwe doelen op of worden doelen bijgesteld. Daar zijn wekelijkse observaties en meetmomenten voor ingericht. Vanzelfsprekend worden ouders betrokken bij de ontwikkeling van hun kind en is ons uitgangspunt om samen zorg te dragen voor een optimale ontwikkeling.

‘Onderwijs is het aansteken van een vlam. Niet het vullen van een vat.’ – Albert Einstein

Relatie, autonomie en competentie

Leerlingen hebben behoefte aan relatie, zowel met andere leerlingen als met de leerkracht. Wij vinden het van belang, dat leerlingen zich veilig voelen. Hier wordt in ons onderwijs veel aandacht en tijd aan besteed. Wij geloven, dat, vanuit een veilige omgeving, leerlingen in staat zijn om te leren. De leerkrachten ondersteunen door goed te luisteren, vertrouwen te bieden, op te treden als het nodig is, uitnodigende omstandigheden te creëren en zelf het goede voorbeeld te geven. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en succeservaringen opdoen. Dat kan alleen, als het onderwijs is afgestemd op de leerling. Dit vraagt een leerkracht die:
leerlingen ziet en hoort;
leerlingen betrekt bij het onderwijs om passende leerdoelen voor zichzelf te formuleren;
(hoge) realistische verwachtingen heeft.
Er is binnen ons onderwijs ruimte voor zelfstandig (samen-)werken. Zelfstandig werken kan ervoor zorgen, dat onderwijs aansluit bij de leerbehoeften en heeft als doel om leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Naast zelfstandig werken kan ook juist samenwerken een meerwaarde hebben om te leren. Kinderen kunnen elkaar de lesstof uitleggen, kunnen al discussiërend tot een hoger leerrendement komen en het is vaak ook veel leuker. Uit de wetenschap blijkt, dat leerstof uitleggen aan een ander de beste manier is om zelf de stof te verwerken en eigen te maken. Leerlingen willen het gevoel hebben de dingen zélf te kunnen doen. Zélf kunnen beslissen en zelf keuzes maken. Hier is in ons onderwijs veel ruimte voor. Leerlingen hebben al jong behoefte zich te onderscheiden, hun eigen keuzes te maken. Dit vraagt van de leerkracht om veiligheid, ruimte en ondersteuning te bieden en de verbondenheid met de ander te waarborgen. Individuele vrijheid vinden wij belangrijk en wordt gestimuleerd, maar altijd vanuit de relatie met de ander.

Talenten-circuit

Kinderen hebben meerdere talenten. Om deze talenten zichtbaar te maken, wordt in alle groepen het hele jaar aandacht besteed aan creatieve vakken. Hiernaast wordt er vanaf januari gestart met het talenten-circuit. Voor de groepen 5 t/m 8 worden allerlei activiteiten aangeboden in verschillende ruimtes, waar kinderen zich voor mogen inschrijven. U kunt hierbij denken aan techniek, filosoferen, sport, koken, muziek, kunst etc.‘Elk kind is bekwaam, heeft oneindig veel mogelijkheden, is creatief en intelligent. De leerkracht moet deze kwaliteiten ondersteunen en kinderen op een passende manier uitdagen.’ – Loris Mallaguzi, Reggio Emilia

Onze leerkrachten zijn specialist in het kennen van kinderen. Al hun mogelijkheden en talenten worden ingezet om te ontdekken, ervaren, onderzoeken, om te leren en ontwikkelen: om zo te worden wie hij of zij is. Hierbij laten we ons inspireren door de filosofie van Reggio Emilia: een duidelijke kindvisie waarin centraal staat dat ieder kind nieuwsgierig en leergierig is en een eigen manier heeft om te leren. Deze kindvisie heeft onder meer gevolgen voor het inrichten van de ruimte, de uiteenlopende manieren waarop we leren en het handelen van de leerkracht.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind is bijzonder en uniek. Ieder kind heeft een eigen karakter, eigen talenten en eigen onderwijsbehoeften. Dit betekent, dat we onderwijs, begeleiding en zorg bieden, die bij het kind past. Op de Paperclip maken we gebruik van een duidelijke zorg- en ondersteuningsroute, die ervoor zorgt, dat elk kind nauwgezet gevolgd wordt en de juiste begeleiding krijgt. We brengen hiervoor de individuele hulpvraag/ondersteuningsbehoefte van een kind in kaart en richten op basis hiervan de begeleiding in.

Wij volgen iedere leerling in zijn of haar ontwikkeling. Wij vinden het op de Paperclip belangrijk, dat ieder kind gezien wordt en de juiste begeleiding krijgt. Om een compleet beeld te krijgen van leerlingen maken wij gebruiken van screeningslijsten en de resultaten van toetsen. Hierbij kunt u denken aan toetsen, die bij de methode horen, landelijk genormeerde toetsen (CITO) en instrumenten om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. De leerkracht haalt ook informatie uit eigen observaties. De informatie, die de groepsleerkracht uit toetsen en observaties haalt, wordt gebruikt om te zorgen voor passende begeleiding, lesstof en instructie voor iedere leerling!

Handelingsplan

Het kan zijn dat leerkracht in overleg met ouders concludeert, dat een leerling op één of meerdere vakgebieden een ander aanbod nodig heeft. In een handelingsplan staat concreet beschreven welke doelen wij nastreven met een leerling. Bij ons staan de onderwijsbehoeften van het kind centraal. In het plan staat beschreven op welke manier de doelen willen behalen. In een handelingsplan wordt eerst de beginsituatie beschreven, vervolgens de aanpak en tenslotte volgt de evaluatie. Ouders en de leerling worden betrokken bij de inhoud van het handelingsplan en zullen worden betrokken bij de evaluatie. Er kunnen meerdere professionals betrokken zijn bij het bieden van de juiste begeleiding voor een leerling. Naast de leerkracht, intern begeleider of leraar ondersteuner kunt u denken aan een orthopedagoog, logopediste, fysiotherapeut, ambulant begeleider, de jeugd- en gezinswerker of de jeugdverpleegkundige. Uiteraard worden deze professionals er alleen bij betrokken na overleg met de ouders.

Ontwikkelingsperspectiefplan

Soms heeft een leerling behoefte aan leerstof uit een ander leerjaar, omdat de reguliere leerstof te makkelijk of te moeilijk is. Voor deze leerling stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. In dit plan staat wat wij met elkaar willen bereiken. Dit OPP wordt ieder half jaar geëvalueerd en zo nodig in overleg met leerkracht, IB en ouders bijgesteld. Aantal ontwikkelingsperspectiefplan 2019-2020 Wij werken met een individueel ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning. In dit OPP beschrijven we, in samenspraak met ouders, de doelen voor een bepaalde periode.

Portfolio

In februari en juni wordt er voor elk kind een portfolio gemaakt. Het portfolio geeft een volledig beeld van de leerling op alle gebieden. Dit wordt vormgegeven doordat: - de leerkrachten in verhaalvorm schrijven; - werk van leerlingen is toegevoegd; - foto’s worden toegevoegd - leerlingen zelf reflecteren op hun ontwikkelingen; - ouders een waardevolle inbreng leveren; Het portfolio wordt door de leerkracht besproken met de leerling en ouders.

Communicatie Leerlingenzorg

Ouders worden altijd betrokken bij het onderwijsproces van hun kind. Wij vinden het belangrijk, dat zij meedenken en meepraten over de manier, waarop wij onderwijs aanbieden aan hun kind. Wij nemen contact met ouders op, wanneer er zorgen, vragen en opmerkingen zijn over het kind. Wij vinden het belangrijk, dat ouders contact met ons opnemen wanneer zij zorgen, vragen of opmerkingen hebben.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

In het schoolondersteuningsprofiel staat omschreven hoe wij leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden, welke expertise wij in huis hebben en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. U vindt ons SOP op de website van de school.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderopvang

Samen met het basisonderwijs en de kinderopvang (kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, VSO en BSO) van De Paperclip, vormen wij één organisatie. De verschillende medewerkers; pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuner en leerkrachten, werken samen en communiceren ook namens het gehele Kindcentrum. Deze samenwerking zorgt voor een doorgaande ontwikkellijn en een eenduidige aanpak en benadering van de kinderen.

Prokino kinderopvang verzorgt op De Paperclip de voor- en buitenschoolse opvang, het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal. Bij onze buitenschoolse opvang (bso) kunnen kinderen van 4-12 jaar hun vrije tijd op een leuke, zinvolle manier besteden. De BSO verzorgt de opvang van uw kind(eren) voor en na schooltijd, tijdens vakanties, maar ook tijdens bijvoorbeeld studiedagen. Onze pedagogisch medewerkers ondersteunen de kinderen in hun groei en ontwikkeling. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen, unieke wijze. Door hen op het juiste moment de juiste activiteiten/materialen aan te bieden kunnen ze zichzelf ontwikkelen.

Daarbij krijgt ieder kind de aandacht die het nodig heeft. Samen met de pedagogisch medewerkers gaan de kinderen op ontdekkingsreis naar nieuwe ervaringen. We dagen uit tot leren en ontdekken en stimuleren wat ze al kunnen. Op die manier bevorderen we het vertrouwen in de ander, zelfvertrouwen en zelfstandigheid.

Kinderen kunnen vanaf 0 jaar al op De Paperclip terecht en doen vanaf die leeftijd ook (zoveel mogelijk) mee met de activiteiten op De Paperclip. We bieden volop ruimte en tijd om allerlei activiteiten te doen. Dagelijks kunnen de kinderen zelf kiezen uit verschillende activiteiten; een creatieve-, een beweeg-, een buiten of een vrije activiteit. Doordat de kinderen zelf mogen kiezen, zijn ze altijd bezig met een activiteit die het kind zelf aanspreekt. Natuurlijk is er, naast de verschillende activiteiten, altijd de mogelijkheid om bijvoorbeeld te lezen, een spelletje te doen of gewoon even rustig bij te komen. De kinderen krijgen altijd wat te eten en te drinken, waarbij we letten op gezonde voeding. De kinderen hoeven zelf niets mee te nemen. We maken veel foto's van de kinderen en schrijven op wat een kind zegt en doet. Zo kunnen ouders zien wat hun kind op de BSO (mee)maakt. 

Binnen De Paperclip is er de mogelijkheid om, wanneer dit voor kinderen nodig is, VVE aan te bieden. We werken volgens eigen visie en invulling voor de voor- en vroegschoolse educatie nauw samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf. Zo is o.a. de IB-er/zorgcoördinator verantwoordelijk voor de zorg van alle kinderen (0-12 jaar).

Terug naar boven