Christelijk IKC Impuls

Talmaplantsoen 1 -3 3332 CR Zwijndrecht

Schoolfoto van Christelijk IKC Impuls

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Impuls gebruikt jaarlijks in groep 8 het Drempelonderzoek om een aantal belangrijke vaardigheden te meten, namelijk: spelling, woordenschat, begrijpend lezen, technisch lezen en rekenen. Dit onderzoek is wettelijk verplicht voor enkele vormen van voortgezet onderwijs.

De gemiddelde schoolscore laat het niveau van een bepaalde groep leerlingen zien op deze onderdelen. Een aantal van deze scores uit verschillende jaren op rij geven een goed beeld van het schoolniveau op deze onderdelen. Er kunnen namelijk altijd jaren met uitschieters zijn, zowel naar beneden als naar boven, afhankelijk van de vaardigheden van een bepaalde groep leerlingen.

Verder willen wij bij het vergelijken van scholen op basis van deze cijfers benadrukken, dat er nog veel andere vaardigheden zijn, die wij ook aanleren en belangrijk vinden en die niet in het Drempelonderzoek gemeten worden, zoals bijvoorbeeld sociaal-emotionele vaardigheden, een goede werkhouding en creativiteit.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs vanuit Impuls vindt altijd plaats volgens een vastgesteld protocol. Op basis van de informatie uit het leerlingvolgsysteem dat van groep 1 t/m 8 gebruikt wordt, geven de leerkrachten van de bovenbouw, directeur en Intern Begeleider gezamenlijk een schooladvies af. Een individueel schooladvies, dat het beste aansluit bij de mogelijkheden van de leerling en dat besproken wordt met de ouders.

Circa 80% van de verwijzingen wordt aanvaard door de scholen voor Voortgezet Onderwijs. In sommige gevallen is een extra gesprek nodig om de aansluiting af te stemmen.

Omdat we graag willen dat elk kind een goede start maakt in het Voortgezet Onderwijs wordt, nadat de verwijzingen zijn vastgesteld, met de betreffende scholen over elk kind een gesprek gevoerd waarin alle onderwijsaspecten aan de orde komen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Impuls is in 2023 met een onvoldoende beoordeeld door de Onderwijsinspectie op de standaarden SKA1 en SKA3. Impuls heeft daarnaast een herstelopdracht op de standaard OP2.
We zijn er trots op dat de inspectie het pedagogisch-didactisch handelen (OP3) van de leerkrachten en de veilig omgeving die we als Impuls bieden (VS1 en VS2), met een voldoende heeft beoordeeld.
Met de gekregen feedback zijn we hard aan het werk gegaan om onze resultaten te verbeteren. Impuls heeft zich als doel gesteld de onvoldoende uitgevoerde standaarden nog dit onderwijsjaar op orde te brengen. 
Hierdoor zien we vol vertrouwen uit naar de herinspectie.


Terug naar boven