Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Elke basisschool is verplicht een eindtoets af te nemen. Sinds de wettelijke verplichting gebruikt KC Juliana de CITO eindtoets. De eindtoets is een momentopname in de basisschool periode van een leerling. Het geeft een gemiddeld beeld van de cognitieve capaciteiten van leerling. Naast de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden werken leerlingen en leerkrachten ook de ontwikkeling van de sociale vaardigheden, de werkhouding, de creativiteit en aan de autonomie. Zie voor meer informatie onze website.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs vanuit KC Juliana gaat volgens ons vastgestelde protocol. Op basis van de informatie uit het leerlingvolgsysteem dat van groep 1 t/m 8 gebruikt wordt, geven de leerkrachten van de bovenbouw, directeur en Intern Begeleider gezamenlijk een schooladvies af. Een individueel schooladvies, dat het beste aansluit bij de mogelijkheden van de leerling en dat besproken wordt met de ouders.
Omdat we graag willen dat elk kind een goede start maakt in het Voortgezet Onderwijs wordt, nadat de verwijzingen zijn vastgesteld, met de betreffende scholen over elk kind een gesprek gevoerd waarin alle onderwijsaspecten aan de orde komen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In onze missie stellen wij met betrekking tot onze kwaliteit: wij willen onderwijs op een gedegen kwaliteitsniveau bieden, kinderen op hun eigen niveau goed onderwijs geven is onze topprioriteit. KC Juliana is voortdurend bezig met het vormgeven van goed onderwijs. Naast de zelfevaluaties en ambities heeft het kindcentrum na het inspectiebezoek in maart 2016 ingezet op verbeteringen van ons onderwijs. In het rapport van december 2016 is dan ook te zien dat het kindcentrum op koers ligt.