OBS Aremberg

Julianastraat 2 8064 CD Zwartsluis

  • Schoolfoto van OBS Aremberg
  • Schoolfoto van OBS Aremberg
  • Schoolfoto van OBS Aremberg
  • Schoolfoto van OBS Aremberg
  • Schoolfoto van OBS Aremberg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de afgelopen 2 schooljaren hebben wij hard gewerkt aan onze onderwijskundige ontwikkeling in de richting van een EDI-school. Er is sprake van een doorgaande lijn in de manier van instructie geven, zelfstandigheid en hetgeen er van elkaar en onze leerlingen wordt verwacht.

Het harde werken heeft zich de afgelopen 2 schooljaren (2021-2022/2022-2023) vertaald in een groene eindscore. We gaan door op de ingeslagen weg!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • We nemen de methodetoetsen af.
  • In schooljaar 2023-2024 gaan we over naar het nieuwe leerlingvolgsysteem van CITO "Leerling in Beeld". We volgen de opgestelde toetskalender waarmee de resultaten van de kinderen kunnen monitoren.
  • In groep 8 wordt de IEP-doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Aremberg volgen we de resultaten van de leerlingen en op basis van deze informatie bieden we het onderwijs op een passende manier aan. Het verwijzen van leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs gebeurt op basis van jarenlange informatie uit de behaalde resultaten op de CITO-toetsen, de methodetoetsen, de IEP-eindtoets en het beeld van de leerkrachten. De adviesgesprekken worden samen met de ouders en de leerling gedaan. Vanuit de Aremberg is een document opgesteld BO-VO (de zgn. "handelingswijzer") waarin vastgelegd is wat criteria zijn om een leerling op een specifiek niveau te kunnen plaatsen.

Eindadviezen 2022-2023

  • PRO: 0
  • Basis: 1
  • Basis-Kader: 1
  • Kader: 2
  • Kader-TL: 6
  • TL: 3
  • TL-HAVO: 2
  • HAVO: 2
  • HAVO/VWO: 1
  • VWO: 4
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Niet alleen het leren is belangrijk, maar ook het omgaan met elkaar. Respect voor elkaar, elkaars eigendommen zijn waardevolle aspecten van de opvoeding. De ander accepteren zoals hij/ zij is, vinden wij belangrijk. Daaruit vloeit voort dat je tegenover je naaste (de ander) verdraagzaam en zorgzaam hoort te zijn. We willen graag dat de kinderen zich bij ons op school ontwikkelen in een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en sociaal positief gedrag (autonomie).

De leerkracht benadert het kind positief en richt bij het kind de aandacht op zijn/haar sterke kanten. Door het positieve gedrag en ook de capaciteiten te belonen, krijgt een kind een positief zelfbeeld en zal het zich daar naar gedragen (competentie). De samenwerking binnen de schoolgemeenschap berust op principes van respect, wederzijdse hulp, eerlijkheid, openheid, vertrouwen, veiligheid en het jezelf mogen zijn (relatie). De school creëert een zorgzame leeromgeving voor het kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Autonomie
  • Competentie
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het laatste inspectiebezoek werd de Aremberg gewaardeerd met een basisarrangement. Dit houdt in dat de onderwijskwaliteit voldoende is.

Terug naar boven