Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Burgerschapsvorming:
Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die een actieve en positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het is op de Zwanebloem geen apart vak, maar geïntegreerd in de vakken die op de Zwanebloem gegeven worden. Tijdens burgerschapsvorming besteden wij aandacht aan de basisnormen en -waarden van de maatschappij.
In maart 2022 is de wet burgerschapsvorming aangescherpt. Om tegemoet te komen aan de nieuwe eisen die deze wet stelt, hebben wij leerkrachten aangesteld die momenteel de cursus tot burgerschapsvorming volgen. Zij zullen een plan van aanpak opstellen om burgerschapsvorming centraler op het onderwijsprogramma te plaatsen en te waarborgen dat hier voldoende tijd en aandacht aan wordt gegeven.
Digitale geletterdheid:
Op de Zwanebloem besteden wij veel aandacht aan digitale geletterdheid. Vanaf groep 4 hebben alle kinderen een eigen chromebook. Hier leren zij omgaan met digitale programma's zoals Word, PowerPoint, Internet en Excel. Tevens werken de leerlingen voor rekenen, taal en spelling via Snappet. Snappet is een complete adaptieve lesmethode voor het primair onderwijs en biedt ondersteuning voor verschillende vakken. Elk vak heeft hierbij verschillende leerdoelen. Met Snappet kun je interactieve lessen geven en kunnen leerlingen formatief getoetst worden. Leerlingen maken hierbij hun opdrachten online in plaats van in hun werkboek. Snappet heeft oneindig veel opgaven per leerdoel. Het niveau van de leerling wordt per leerdoel bepaald. Op deze manier kan iedere leerling op zijn of haar eigen tempo werken aan de opdrachten.
Op maandagmiddag en op verschillende momenten in de week staan onze kleuterleerkrachten dubbel op de groep. Tijdens deze momenten is het mogelijk om zorgleerlingen en/of leerlingen met een achterstand extra tijd en aandacht te bieden. Indien noodzakelijk wordt de betreffende specialist(en) erbij betrokken.
Op verschillende momenten in de week wordt er tijd vrij gemaakt voor de specialisten om tijdens onderwijstijd leerlingen en/of leerkrachten te begeleiden. Op deze manier proberen wij kwaliteit van zorg op De Zwanebloem te waarborgen.
Schoolondersteuningsprofiel
De Zwanebloem maakt deel uit van Stichting Floreer en valt onder het samenwerkingsverband Passend onderwijs Haarlemmermeer. In het ondersteuningsplan van de Haarlemmermeer staat de visie op passend onderwijs beschreven. Dit ondersteuningsplan is te vinden op https://www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl.
Het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband vormt de onderlegger van ons eigen schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit SOP wordt elke vier jaar bijgesteld, echter nemen we de schoolontwikkeling er bij de start van elk schooljaar in mee, zodat we ons aanbod kunnen verfijnen.
In dit SOP beschrijven we ons onderwijsaanbod en wat dit vraagt van de bekwaamheidseisen van ons team. Met als uitgangspunt De Zwaneboem. In het SOP worden de mogelijkheden binnen de basisondersteuning en de mogelijkheden tot extra ondersteuning door de school vastgelegd. Met behulp van het SOP geven scholen de kaders en de grenzen van passend onderwijs aan en kunnen de verwachtingen met ouder(s)/verzorger(s) worden afgestemd. Ook staat er in het SOP van de school wat de Zorgplicht inhoudt. Zowel voor inzet en acties van onderwijs maar ook van ouder(s)/verzorger(s) en eventueel betrokken professionals. School en het schoolbestuur gaan uiteindelijk over de bandbreedte van de extra-ondersteuning en tot waar zij Passend Onderwijs voor het kind kunnen waarborgen.
Link naar het SOP: https://www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl/over-ons
Link naar Scholen op de Kaart: https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/zwaanshoek/4643/de-zwanebloem/
In de bijlage kunt u het hele onderwijsprofiel van De Zwanebloem vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de aankomende jaren willen wij de zorg van de specialisten binnen het team voorzetten en meer teamleden opleiden om de zorg in de toekomst te kunnen waarborgen.
Sinds september 2018 is er binnen de school peuteropvang. In nauwe samenwerking met de school, werken wij aan een doorlopende ontwikkelingslijn. Speerpunten binnen de peuteropvang zijn: taalontwikkeling, (buiten)spel en muziek.
Veel leerlingen starten vroegtijdig op IKC De Zwanebloem door onze peuteropvang. De vroege start bij de peuters zorgt voor een goed beeld van de kinderen en door vroegtijdige signalering schakelen wij, indien nodig, hulp in. Deze hulp bestaat uit interne hulp zoals bijvoorbeeld onze gedragsspecialist of externe hulp zoals een logopedist.
Als leerlingen instromen vanaf groep 1 is er bij enkele leerlingen sprake van een onderwijs- of ontwikkelingsachterstand. In dat geval bekijken wij eerst de interne mogelijkheden zoals onze gedrags- of motoriek specialist. Is externe hulp gewenst hebben wij elke twee maanden overleg met het Zorg Advies Team. Zij adviseren de leerkracht en directie welke zorgmogelijkheden er zijn en in overleg met ouders wordt gekeken welke hulp het beste bij de leerling past.