Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen onze school werken we met homogene groepen. De kleutergroepen binnen onze school zijn altijd combinatiegroepen 1/2. Groep 3 werkt met parallelgroepen, dat wil zeggen dat we van deze jaargroep 2 groepen hebben die nauw met elkaar samenwerken.
Vanaf groep 4 t/m 8 hebben we per leerjaar 1 groep met meerdere leerkrachten. Op deze manier kunnen we bij de verschillende vakgebieden de leerlingen onderwijs op maat bieden.
De leerlingen van groep 1/2 krijgen bewegingsonderwijs van de eigen groepsleerkracht.
De leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen 2x per week bewegingsonderwijs, gegeven door onze vakleerkracht.
In de groepen 1/2 staat spel centraal. Wij thematiseren, samen met jonge kinderen gaan wij actief op zoek naar een boeiende inhoud van het speelbare thema. De keuze van onze thema's staan dicht bij de kinderen. Dit zijn thema's zoals; "de schoenenwinkel', "het zwembad', "de hond', etc.
Wij gaan vooral uit van het stellen van vragen en daar de antwoorden bij vinden. Deze manier van werken is een voorbereiding op het vervolg in groep 3 waar onze leerlingen vanuit onderzoeksvragen werken.
Tijdens het spel krijgen onze leerlingen ook voorbereidende taal en rekenvaardigheden aangeboden.
Het onderwijs op de Wingerd is als volgt opgebouwd;
De ochtenden zijn vooral gericht op het cursorische aanbod. Lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen worden hier aangeboden. In de middagen werken wij vooral op het gebied van onderzoekend leren. Wij werken vanuit thema's en hierbij begeleiden wij onze leerlingen bij het vinden van de antwoorden die zij stellen met een onderzoeksvraag. De antwoorden die zij hebben gevonden worden gepresenteerd aan de groepsgenoten.
Wij achten het van belang dat onze leerlingen een onderzoekende houding ontwikkelen en leren hoe zij tot antwoorden komen. Oplossingsgericht denken is een vaardigheid die kinderen nodig hebben. Wij willen onze leerlingen life-time skills bijbrengen die zij nodig hebben in de huidige ontwikkelingen binnen de maatschappij.
Vanaf groep 5 bieden wij onze leerlingen Engels aan.
Vanaf groep 3 hebben alle groepen twee keer in de week gymles van een beweegmanager, een specialist op het gebied van beweging.
.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De visie van het kindcentrum is een aanbod te bieden voor onze leerlingen, onder één dak. Door met elkaar in verbinding te zijn en blijven en in goed overleg kunnen wij zo het beste aanbod voor iedere leerling creëren.
Een kinderfysiotherapeut, naschools aanbod zijn voorbeelden waar we nog verder in willen ontwikkelen.
De Wingerd is een kindcentrum waar kinderopvang en school nauw samenwerken. Wanneer er tijdens de peuterperiode signalen zijn die vragen om extra aandacht wordt de ondersteuning vanuit school al snel ingezet. Deze intensieve samenwerking zorgt voor een doorgaande lijn in combinatie met goed overleg.