Het Ooievaarsnest

Kalbstraat 1 1689 EB Zwaag

Schoolfoto van Het Ooievaarsnest

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de Eindtoets zijn tot stand gekomen op basis van (meestal) acht jaar onderwijs binnen ons kindcentrum. Wij volgen de kinderen goed in hun ontwikkeling en met name vanaf eind groep 6 beoordelen wij of alle kinderen op koers liggen richting het behalen van de referentieniveaus. Wij hebben de ambitie om 100% van onze leerlingen minimaal op 1F niveau te laten uitstromen. Voor taal/lezen is onze ambitie dat 80% van de leerlingen het niveau 2F behaalt. Voor rekenen/wiskunde ligt onze ambitie op 65% op 1S niveau. Dit zijn gezien het landelijk gemiddelde behoorlijk ambitieuze doelen, maar wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en ons zelf. 

Ook in schooljaar 2022-2023 zijn de resulaten van de eindtoets voldoende. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden resultaten gemeten aan de hand van de LOVS- Cito toetsen en de methodetoetsen. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden op de Cito toetsen. Als ondergrens hanteren wij het landelijk gemiddelde. Wij streven ernaar minimaal 80% van de kinderen op niveau III of hoger te laten presteren. Wij vinden het belangrijk om op individueel niveau goed de groei te volgen (het leerrendement). Wanneer kinderen een leerrendement beneden 100% laten zien, wordt een analyse gemaakt. 

De methodetoetsen vormen een belangrijke indicator voor de beheersing van de lesstof. Wij hanteren de norm van minimaal 80% beheersing op de methodetoetsen van zowel rekenen als taal en spelling. Middels formatieve toetsing wordt de beheersing van de lesdoelen dagelijks in de gaten gehouden. Door goed zicht te houden op de dagelijkse voortgang worden hiaten voorkomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen krijgen in groep 8 van de basisschool een schooladvies. Dit advies hebben zij nodig bij de toelating op de middelbare school. Aan het einde van groep 7 geven wij leerlingen en ouders een eerste indicatie van het uitstroomniveau. In november in groep 8 volgt het voorlopige schooladvies. Op basis hiervan kunnen kinderen met hun ouders zich orienteren op de verschillende middelbare scholen.

In schooljaar 2023-2024 wordt de Eindtoets vervangen door de Doorstroomtoets. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte, vanuit de gedachte "ieder kind telt". We hebben oog en respect voor verschillen. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het LVS Leerling in Beeld van Cito. Op het Ooievaarsnest is een gedragsprotocol en pestprotocol van kracht. 

Het is onze visie dat kinderen sociaal gedrag moeten en kunnen leren. Ons kindcentrum is een veilige leeromgeving waarbinnen kinderen zich effectief gedrag eigen kunnen maken. Kernwoorden hierin zijn zelfdiscipline, zelfregulatie, doorzettingsvermogen en geduld. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stimuleren zelfrefectie. Gedrag dat wordt ingezet is altijd een keuze en kinderen leren bij ons welke keuzes effectef en positief zijn en welke niet. Sociale ontwikkeling is een continu proces dat iedere dag, de gehele dag door aan de gang is en onze aandacht nodig heeft. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind telt
  • Samen leren en samen spelen
  • Met plezier naar school

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het oordeel van de Onderwijsinspectie is dat het Ooievaarsnest op voldoende niveau presteert. 

Terug naar boven