TVH Montessorischool de Flierefluiter

Akkerwinde 57 1689 NV Zwaag

  • Ons schoolplein is groot en voorzien van veel natuur. Achter de school bevinden zich ook nog de schooltuintjes.
  • en worden wat je kan
  • We maken gebruik van Montessori materialen, reguliere methodes en moderne leermiddelen.
  • Het team bestaat uit 12 betrokken, enthousiaste, ervaren en hard werkende Montessori- leerkrachten.
  • De ontwikkeling van de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid krijgt bij ons veel aandacht. Kinderen leren zelfstandig te plannen en werken

Het team

Toelichting van de school

Het team van Montessorischool De Flierefluiter bestaat uit 12 enthousiaste, flexibele en professionele medewerkers.  Op een kleine school komen veel taken op een beperkt aantal schouders terecht. Ondanks deze extra taken kenmerkt het team zich door haar grote inventiviteit, flexibel- en saamhorigheid. De school is een Vreedzame School. De werkwijze van de Vreedzame School en de Montessori methode zijn nadrukkelijk herkenbaar in het dagelijks handelen en de opstelling van de medewerkers. Teamleden werken met hun hart, zijn oprecht geïnteresseerd en betrokken bij de leerlingen en investeren structureel in de verbetering van ons onderwijs en de eigen ontwikkeling als leerkracht.

Alle vaste leerkrachten hebben naast hun reguliere onderwijsbevoegdheid ook het montessori diploma

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

 Door het huidige grote tekort aan invalleerkrachten is het bij ziekte en/of afwezigheid van leerkrachten steeds lastiger een vervanger te vinden. Ziekte, kort verlof en andere afwezigheid wordt bij voorkeur door de duo-partner (of andere collega die bereid is in te vallen) opgevangen. Is dit niet mogelijk dan wordt er een externe invaller ingezet. Is deze niet beschikbaar dan wordt de klas opgedeeld over de overige groepen. Is er nog een leerkracht onverwacht afwezig dan wordt de groep van deze leerkracht, indien aanwezig  opgevangen door ambulant onderwijsbevoegd personeel.  Bij afwezigheid van een 3e leerkracht (of 2e bij afwezigheid van ambulant personeel) kan het voorkomen dat de klas noodgedwongen geen les heeft en dus thuis blijft. De ouders krijgen van tevoren bericht dat er voor de klas van hun kind geen leerkracht beschikbaar is. Het verzoek is aan de ouders om zelf de opvang van hun kind te verzorgen. Wanneer dit voor hen onoverkomelijke bezwaren geeft, wordt hun kind op school in een andere klas opgevangen. Deze regeling proberen we uiteraard zoveel mogelijk te beperken en is in principe steeds voor slechts één dag. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Basisonderwijs bevordert brede vorming van kinderen. Het onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op de ontwikkeling van de creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. 

In het Montessori onderwijs wordt veel aandacht besteed aan het stimuleren van zelfredzaamheid, een zelfstandige (werk)houding en verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, de ander en de omgeving. Gedurende een schooldag zijn er diverse perioden waarin leerlingen zelfstandig aan een taak werken. De taak wordt door de leerling zelf gekozen. De tijd afbakening per vakgebied is op onze Montessorischool minder strak begrensd dan op een school waar men werkt in een leerstof jaar klassen systeem.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Toelichting; de afwijking van de totalen wordt veroorzaakt door de samenvoeging van de vakgebieden: lezen/taal, levensbeschouwing/burgerschap

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het ondersteuningsprofiel geeft een beeld van de kwaliteit van onze school en de ondersteuning die onze school kan bieden aan met name leerlingen met een extra onderwijs- en/of ondersteunings- behoefte. Het SOP geeft kengetallen en daarnaast onze reflectie daarop en de voorgenomen actiepunten. Via het SOP geven we het SWV en ons bestuur inzicht in onze basiskwaliteit, de kwaliteit van de basisondersteuning, de zorgzwaarte, de voorzieningen van de school, de deskundigheid van de werknemers en de mogelijkheden om bepaalde (passende) extra ondersteuning te geven.

In het SOP staan ook de grenzen van onze zorg en ons toelatingsbeleid helder beschreven

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven