Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
We vermijden het benoemen van onze reacties op pesten als protocol. Kinderen pesten immers ook niet volgens protocol. Jaarlijks staat ons preventieve en curatieve handelen op de agenda. In de schoolgids staat vermeld hoe wij omgaan met pesten. In de stuurgroep van De Vreedzame School wordt in meerdere bijeenkomst het onderwerp besproken.
Het handen en voeten geven van onze visie op sociale veiligheid is stap 1. Vervolgens is het noodzakelijk de mate van veiligheid zo onafhankelijk mogelijk te meten, de effecten van onze aanpak te monitoren en incidenten te registreren. Hierbij richten wij ons op alle deelnemende groepen; leerlingen, ouders, externen en medewerkers.
Wij doen dit door:
· Gevoelens van veiligheid worden regelmatig besproken met onze werknemers en onze leerlingen.
· Wij hebben op school een luister juf. De kinderen wordt een aantal keer per jaar verteld dat de luister juf er is voor het geval een leerling een probleem liever niet met de eigen leerkracht wil of kan bespreken.
· Leerlingen en ouders kunnen terecht bij onze schoolmaatschappelijk werkster wanneer er meer nodig is dan een enkel signaal gesprek. · De school heeft een externe vertrouwenspersoon.
· Jaarlijks meten we de sociale veiligheid m.b.v gestandaardiseerd instrument; scol
· Met ingang van maart 2019 werken we met M5 een gestructureerde monitoring van de sociale veiligheid het hele schooljaar door.
· Er is een incidentenregistratie
· Twee jaarlijks is er een standaard kwaliteitsonderzoek waarbij kinderen vanaf groep 5, alle ouders en alle werknemers respondent zijn.