Christelijke Basisschool De Rank

De Opgang 3 1689 KZ Zwaag

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Rank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school maken de leerlingen van groep 8 de Cito-eindtoets (CET). De resultaten op deze toets liggen ruim boven de signaleringswaarden die de inspectie hanteert. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Per schooljaar meten we twee keer of de leeropbrengsten in elke groep in lijn liggen met de ambitie schoolstandaarden (periode M en E). Deze vergelijking zegt ons of we maatregelen moeten nemen ten aanzien van de hele groep; om het onderwijs dus meer passend te maken.
Er zijn drie mogelijkheden: 

  1. De groepsstandaarden liggen onder de ambitie schoolstandaarden;  er worden maatregelen genomen om de leeropbrengsten in de groep verder te verhogen. 
  2. De groepsstandaarden liggen vrijwel gelijk met de ambitie schoolstandaarden; er wordt gekeken of de leeropbrengsten nog verder omhoog kunnen, maar in principe zijn we tevreden en gaan we door met wat we deden. 
  3. De groepsstandaarden liggen hoger dan de ambitie schoolstandaarden;  we gaan na of we het onderwijs in deze groep moeten gaan verzwaren.

Een keer per schooljaar (periode Midden) meten we of de leeropbrengsten van alle leerlingen in de school op het juiste niveau liggen. Op grond hiervan nemen we maatregelen die de hele school aangaan en die voor alle groepen gelden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom naar het VO is conform de verwachting gezien de populatie en de mogelijk-heden van de leerlingen van De Rank.De schoolloopbaan in het VO laat over het algemeen zien dat de schooladviezen reëel zijn geweest.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sfeer op school vinden we ontzettend belangrijk op De Rank. We besteden er op school veel aandacht aan. We werken samen met de kinderen continu aan een positief pedagogisch klimaat. Het is een van de kernwaarden van ons onderwijs. Dat krijgt onder andere invulling door Rots en Water. We vinden het belangrijk dat er een goed klimaat in de groep heerst, dan komt het leren goed op gang.

We houden de veiligheidsbeleving van onze leerlingen jaarlijks in de gaten. De kinderen van groep 5 t/m 8 vullen hiervoor de Vragenlijst Veiligheid Kinderen (WMK) in. Hiermee monitoren we het welbevinden en de veiligheidsbeleving van onze leerlingen. Over het geheel zijn we tevreden over de resultaten. In combinatie met de opbrengsten uit de leerkrachtvragenlijst in ZIEN worden er acties geformuleerd om te werken aan het pedagogisch klimaat op school. Voor het komend schooljaar wordt schoolbreed ingezet op De Gouden Weken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Duidelijk
  • Eerlijk
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven