Onze school heeft een vignet Gezonde School. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat! Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, omdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.
GEZONDE VOEDING
Wij vinden het belangrijk dat kinderen gezond eten en drinken. Kinderen die gezond eten en drinken kunnen zich beter concentreren en hebben meer kans op goede schoolprestaties.
Wij dragen graag bij aan een goede ontwikkeling van de kinderen. Dit is alleen mogelijk indien wij samen met ouders en onze partners voor gezond eten en drinken zorgen. Daarom promoten wij gezond eten op school via jaarlijks terugkerende activiteiten en via ons gezonde voedingsbeleid.
Dagelijks rond 10 uur eten wij fruit en groente
Het ontbijt is heel belangrijk. We gaan er vanuit dat uw kind ’s morgens goed ontbijt. Mocht uw kind na een goed ontbijt en het 10 uurtje nog honger hebben, dan mag hij/zij een bruine boterham eten. Vanwege de korte pauze rond dit tijdstip is het echter niet altijd mogelijk.
Tijdens de lunch eten wij bruin brood (bij voorkeur volkoren brood)
Voorbeelden van een gezonde lunch: Volkoren of bruine boterham, volkoren knäckebröd of een volkoren mueslibol. Brood besmeerd met halvarine of zachte margarine uit een kuipje.Gezond beleg voor in het trommeltje is bijvoorbeeld:20+ en 30+ (smeer)kaas, ei, hüttenkäse en light zuivelspread.100% notenpasta of pindakaas (zonder toegevoegd zout of suiker). Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg of voor erbij!
Drinken
Wij drinken op school water en eventueel suikervrije limonade.Het kan ook lekker zijn om (karne) melk mee te geven in een beker. Wij verzoeken u vriendelijk om geen pakjes drinken mee te geven in verband met het milieu.
Traktaties
Kinderen die jarig zijn, zetten we natuurlijk graag in het zonnetje. We stimuleren het uitdelen van gezonde traktaties. Er zijn ontzettend veel leuke, originele ideeën voor gezonde traktaties te vinden, bijvoorbeeld op internet. En het hoeft echt geen enorm kunstwerk te zijn. Op www.gezondtrakteren.nl staan allerlei voorbeelden van traktaties die lekker en gezond zijn.
Wij willen graag consequent zijn in ons gezond eten en drinken beleid en hopen dat u ons daarbij helpt. Wij vragen daarom uw begrip wanneer eten en drinken dat niet past binnen het beleid mee terug naar huis wordt gegeven. KlimOp houdt rekening met allergieën en (geloofs) overtuigingen van kinderen.
EU-schoolfruit
Via EU-schoolfruit kunnen leerlingen gedurende 20 weken verschillende soorten fruit en groenten ontdekken en proeven. De laatste jaren zijn we steeds ingeloot. We hopen ook jaarlijks weer te worden ingeloot.
GEZONDHEID EDUCATIE
Elk schooljaar besteden we tijdens de lessen aandacht aan het thema “gezondheid”. Hiervoor gebruiken wij o.a. het lespakket Blink en/of Smaaklessen. Daarnaast hebben we aanvullende activiteiten, zoals: “hou je mond gezond” en gelukslessen, etc..
Thema “gezondheid”
Tijdens de lessencyclus komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
Smaaklessen
Smaaklessen is het programma over eten voor groep 1 t/m 8. Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken verkennen de leerlingen hun eten en leren ze bewuste en gezonde voedselkeuzes te maken.
Poetsbus “hou je mond gezond”
Doel van het lesproject “Hou je mond gezond” is het bevorderen van een gezonde mond en het stimuleren van tandartsbezoek. Verder is het doel bij kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen bewustwording creëren van de eigen invloed op de (mond) gezondheid. Nadat de zorgbehoefte van het kind in de Poetsbus is vastgesteld, bieden zij een op maat afgestemde preventieve voorlichting en poetsinstructie aan.
Geluksles groep 7/8
Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. De volgende thema’s komen in de les aan bod: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Onderzoek laat zien dat kinderen na de lessen een positiever zelfbeeld en een sterk verbeterde sociale omgang hebben.
FYSIEKE EN SOCIALE OMGEVING
Leerlingen en medewerkers maken eerder gezonde keuzes als de school daarop is ingericht. Op onze school werken we aan duurzaamheid. Wij stimuleren het drinken van (kraan)water. In elk klaslokaal is er daarom een kraan aanwezig. We geven graag een leefbare aarde door aan onze kinderen. Daarom proberen we afval te minimaliseren en te scheiden. Daarnaast beschikt KlimOp over een groen schoolplein.
Vreedzame school
Wij werken volgens de principes van “De Vreedzame School”. De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. De Vreedzame school draagt bij aan een veilig schoolklimaat.
Moestuinieren
Onze school heeft een moestuin. Afhankelijk van het seizoen helpen de kinderen actief met het planten, oogsten en verzorgen van de moestuin. De kinderen leren hoe groente, fruit of plantjes groeien en hoe je ze moet verzorgen. Van de oogst wordt met een leerkracht gerechten klaar gemaakt en geproefd.
Bewegen en sport
Iedere dinsdag wordt 1 uur gymles verzorgd door een vakleerkracht. Om de week, op de vrijdag, krijgen de groepen 1 uur les van hun groepsleerkracht. De groepen 1/2 krijgen les van de groepsleerkracht in de peuterspeelzaal.De motoriek wordt bijgehouden door de 4 SS-en test. Het doel van het volgen van leerlingen is het aanbieden van leerhulp op maat. Vallen leerlingen op meerdere onderdelen uit, dan wordt hen extra-gym aangeboden. Motorisch Remedial Teaching wordt 1 keer per week gegeven door de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Het succesvol deelnemen aan bewegingssituaties die het kind dagelijks tegenkomt staat hierbij centraal.
Op het schoolplein en tijdens het buitenspelen passen wij de methode Beweegwijs toe. KlimOp heeft een rijke ontwikkelomgeving, waarin er aandacht is voor: uitdagend speelmateriaal, gestructureerd speelomgeving, welzijn op het schoolpleinOuderbetrokkenheid en samenwerking
Ouders worden structureel betrokken bij ons gezondheidsbeleid, via nieuwsbrieven en tijdens de voorbereiding en afsluiting van het thema. KlimOp werkt samen met de opvoedadviseur en de jeugdverpleegkundige van de GGD. In het kindcentrum is er een jeugd- en gezinswerker van 1.Hoorn.
SIGNALERING
Er zijn twee periodieke gezondheidsonderzoeken die worden aangeboden door de GGD. Deze onderzoeken worden gedaan in groep 2 en 7 door de schoolarts. Er wordt door de GGD naar ouders gecommuniceerd als er zorgen zijn op het gebied van gezondheid. Dit kan o.a. betrekking hebben op voeding, gewicht en gebit.
Overgewicht
12% van de kinderen tussen 4 en 11 jaar in Nederland heeft overgewicht. (www.volksgezondheidsenzorg.info). In de wijk Zwaag geeft 49% van de bewoners aan overgewicht te hebben (https://allecijfers.nl/wijk/wijk-30-zwaag-hoorn/).In het nationale preventie akkoord staat de ambitie benoemd dat jeugdigen met overgewicht actief worden doorverwezen naar passende hulp. Hier ligt een rol voor de ggd (jeugdverpleegkundige) en/of de huisarts. Deze hebben soms echter maar beperkt contact met de gezinnen. Klimop wil hierin graag ondersteunen.
Ons doel is ouders steunen in de aanpak van overgewicht bij hun kinderen. Overgewicht brengen we ter sprake in de reguliere oudergesprekken. Om dit op een prettige manier te doen vinden wij het volgende van belang:
- benoemen van de hinder die het kind er op school van ondervindt (gym, buiten spelen)
- tonen van begrip/niet oordelen
- ontkrachten dat “er niets aan te doen is omdat de bouw nu eenmaal zo is in de familie”
- erkennen dat het niet makkelijk is
- de weg wijzen naar instanties die hierbij kunnen helpen: https://www.fysiohoorn.nl/kinderfysiotherapie/ groepsprogramma voor kinderen met overgewicht
- huisarts
- in de verslaglegging van de oudergesprekken wordt genoteerd dat het onderwerp is benoemd
- in vervolg gesprekken wordt gevraagd naar hoe het is gegaan
Hoofdluis
KlimOp beschikt over een hoofdluisprotocol.
AVG
Binnen Talent voor opvang en onderwijs staat de privacy van onze leerlingen voorop. Dit betekent dat we zorgvuldig met hun gegevens omgaan. Een aantal gegevens van de leerlingen moet worden vastgelegd in verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen en de administratie van de school. Het vastleggen en het gebruik van deze persoonsgegevens is beperkt tot die informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt. Op onze scholen maken we ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van deze leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. Wij hebben met onze leveranciers in de vorm van verwerkersovereenkomsten strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouders/verzorgers daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. In het privacyreglement van stichting Talent kunt u nalezen hoe wij de privacy van onze leerlingen waarborgen (zie de website Talent voor Opvang en Onderwijs | Stichting Talent (talenthoorn.nl). Wij maken daarom graag duidelijke afspraken over het gebruik van foto- en videomateriaal. Wij vragen u het toestemmingsformulier voor uw kind(eren) in te vullen via ons Ouderportaal. Jaarlijks ontvangt u van ons via het Ouderportaal een reminder over het toestemmingsformulier. U heeft altijd de mogelijkheid om uw keuze te herzien. U kunt de keuze herzien via het Ouderportaal. Als u niets wijzigt, dan blijft de eerdere gemaakte keuze van kracht.