Wat is de klachtenregeling?
Leerlingen, ouders en personeel moeten zich op school veilig voelen. Wij doen er veel aan om hiervoor te zorgen. Zo proberen wij een prettige sfeer te creëren, willen we de organisatie soepel laten verlopen en streven we er naar beslissingen weloverwogen te nemen. Toch gaat er wel eens iets mis. Meestal gebeurt dit per ongeluk, maar voor de mensen die het aan gaat is het wel altijd vervelend. Als dingen op onze school misgaan, willen wij daar goede oplossingen voor zoeken. De klachtenregeling helpt ons daarbij. Elke school is verplicht zo’n regeling te hebben.
Soorten klachten: In de klachtenregeling is vastgesteld dat iedereen die nauw betrokken is bij de school de mogelijkheid moet hebben om drie soorten klachten in te dienen.
1. klachten die te maken hebben met de organisatie van de school. Hieronder valt alles wat betrekking heeft op de inrichting, hygiëne en veiligheid van het schoolgebouw en op de lesroosters, lesuitval, vervanging, vakantieregeling en dergelijke.
2. klachten die te maken hebben met het pedagogisch en onderwijskundig beleid van de school. Hieronder vallen beslissingen en maatregelen die de school neemt ten aanzien van het beoordelen van leerlingen, het verwijzen en adviseren van leerlingen, het hanteren van de schoolregels en dergelijke. Tevens kan het hierbij gaan om toezeggingen, die de school heeft gedaan, maar niet is nagekomen, bijvoorbeeld ten aanzien van begeleiding bij leerproblemen.
3. klachten die te maken hebben met de omgang tussen personen binnen de school. Hieronder vallen alle vormen van gedrag en uitlatingen van de ene persoon naar de ander, die opzettelijk of onopzettelijk kwetsend zijn. Dit kan zich afspelen in alle denkbare relaties binnen de schoolorganisatie, dus niet alleen van leerling naar leerling, maar bijvoorbeeld ook van personeelslid naar leerling. Gedrag en uitlatingen zijn kwetsend zodra de persoon die het ondergaat het als onplezierig en ongewenst ervaart. In het bijzonder worden genoemd seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en geweld.
Procedure: Wanneer u een klacht wilt indienen die te maken heeft met de organisatie of met het pedagogisch en/of onderwijskundig beleid van de school ( de klachten 1 en 2 zoals hierboven beschreven) heeft u verschillende mogelijkheden. U kunt zich rechtstreeks wenden tot de persoon op wie de klacht van toepassing is. Als u dat niet wilt, dan is het ook mogelijk de klacht voor te leggen aan de directeur van de school of de algemeen directeur van de stichting GelderVeste. Zie ook de website van de stichting: www.gelderveste.nl.