Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Kennedyschool wordt gewerkt met homogene groepen op leeftijd. We zien de beste aansluiting, begrip en klik op sociaal emotioneel gebied, tussen leerlingen van dezelfde leeftijd.
Daarnaast is er natuurlijk heterogeniteit op het gebied van leerniveau. Deze verschillende leerniveaus worden meestal binnen de groep bediend, soms groepsdoorbroken. Zo wordt er veel van en met elkaar geleerd. Ieder kind wordt uitgedaagd in zijn of haar 'zone van naaste ontwikkeling'. Passend onderwijs is op de Kennedyschool een feit.
De kinderen krijgen daarbij ook de gelegenheid om de leerstof eigen te maken of te verwerken op hun eigen manier, passend bij hun eigen leerstijl (3D onderwijs). Soms mogen ze daarin kiezen en soms wordt dit gestuurd door de leerkracht zodat alle kinderen kennis maken met en alle leerstijlen die er zijn ervaren.
Na acht jaren Kennedyschool weten de kinderen daardoor o.a. hoe zij het beste en prettigste kunnen leren, wat bij hen past. Zij hebben ontdekt waar ze goed in zijn en hebben dit verder kunnen ontwikkelen. Een mooie basis om mee te nemen naar het voortgezet onderwijs.
Er wordt gewerkt vanuit thema's. Afhankelijk van het thema en de behoeften van de kinderen wordt de onderwijstijd ingevuld.
In de eerste twee leerjaren wordt er voornamelijk spelenderwijs geleerd. Kinderen ervaren het onderwijs; zintuigen worden geprikkeld, voelen, ruiken, zien en meemaken!
Leertijd per vak is afhankelijk van de behoefte van de groep en/of individuele kinderen.
Handelings- en opbrengstgericht werken in de school
1. Leerlingen ontwikkelen zich in een veilige schoolomgeving.
2. De school voert een helder beleid op het gebied van leerlingenondersteuning.
3. De school werkt handelingsgericht.
4. De school werkt opbrengstgericht.
5. De school draagt leerlingen zorgvuldig over.
Preventieve ondersteuning in de groep
6. De school heeft continu zicht op de ontwikkeling van leerlingen.
7. Ouders (en leerlingen) zijn nauw betrokken bij de school en ondersteuning.
8. Leerkrachten stemmen het onderwijs af op verschillen in ontwikkeling tussen kinderen.
Lichte ondersteuning in de groep
9. De school beschikt over kennis en vaardigheden op het gebied van (lichte) onderwijsondersteuning.
10. Leerkrachten zijn in staat om lichte onderwijsondersteuning te bieden in de groep.
11. Voor een leerling die extra ondersteuning nodig heeft, stelt de school een ontwikkelingsperspectief op.
Speciale ondersteuning in samenwerking met externe partners
12. De school werkt samen met relevante partners in en om de school.
13. De school heeft een effectief ondersteuningsteam.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.