RKBS John F Kennedy

Leeuweriklaan 21 7203 JD Zutphen

Schoolfoto van RKBS John F Kennedy

Het team

Toelichting van de school

Er is een gemêleerd team op de Kennedyschool aanwezig. Het team bestaat uit meesters, juffen, onderwijsassistenten, een IB-er, conciërge, administratief medewerker, een directeur en pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang en peutergroep. Er zijn startende maar ook zeer ervaren leerkrachten, ieder met zijn eigen kwaliteiten en talenten die optimaal ingezet worden binnen de school.
Een team dat samenwerkt, samen leert en zich samen verder ontwikkelt. Een team dat er voor elkaar is, voor elkaar klaar staat, betrokken is, enthousiast en met veel passie zijn of haar vak verstaat. Openheid, eerlijkheid en transparantie vinden wij belangrijk.

Er zijn meerdere experts op de Kennedyschool aanwezig; Een rekenexpert, een expert op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling, een taal- en leesexpert, een intern begeleider die de leerlingenzorg, onderwijskwaliteit en vakkundigheid van leerkrachten monitort. 

Ook is er een bewegingstherapeut één dag in de week op school aanwezig om motorische vaardigheden bij kinderen te versterken/verbeteren als dit nodig is.

Wij werken samen met het samenwerkingsverband IjsselBerkel waar onder andere onderwijscoaches, orthopedagogen en gezinscoaches werkzaam zijn. Al deze expertise is vlot de school in te halen, altijd na toestemming van ouders.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Basisschool John F. Kennedy is onderdeel van stichting SKBG. 
Stichting SKBG is met zijn 16 scholen aangesloten bij de vervangingspool: Ijsselpool.

Zodra een leerkracht ziek is, recht heeft op verlof of om andere redenen niet in staat is om te werken wordt de vervanging ingevuld door leerkrachten vanuit de vervangingspool. 
Dit wordt vlot geregeld, in bijna alle gevallen is er een invalkracht beschikbaar. Groepen worden niet naar huis gestuurd.

In geval van langdurige inval wordt er altijd, na overleg met directie, gezorgd voor een zo goed mogelijke match tussen de school en de invalleerkracht. Zodat de visie en missie van de school wordt uitgedragen en onderkend.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Kennedyschool wordt gewerkt met homogene groepen op leeftijd. We zien de beste aansluiting, begrip en klik op sociaal emotioneel gebied, tussen leerlingen van dezelfde leeftijd.
Daarnaast is er natuurlijk heterogeniteit op het gebied van leerniveau. Deze verschillende leerniveaus worden meestal binnen de groep bediend, soms groepsdoorbroken. Zo wordt er veel van en met elkaar geleerd. Ieder kind wordt uitgedaagd in zijn of haar 'zone van naaste ontwikkeling'. Passend onderwijs is op de Kennedyschool een feit.
De kinderen krijgen daarbij ook de gelegenheid om de leerstof eigen te maken of te verwerken op hun eigen manier, passend bij hun eigen leerstijl (3D onderwijs). Soms mogen ze daarin kiezen en soms wordt dit gestuurd door de leerkracht zodat alle kinderen kennis maken met en alle leerstijlen die er zijn ervaren.
Na acht jaren Kennedyschool weten de kinderen daardoor o.a. hoe zij het beste en prettigste kunnen leren, wat bij hen past. Zij hebben ontdekt waar ze goed in zijn en hebben dit verder kunnen ontwikkelen. Een mooie basis om mee te nemen naar het voortgezet onderwijs. 

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er wordt gewerkt vanuit thema's. Afhankelijk van het thema en de behoeften van de kinderen wordt de onderwijstijd ingevuld. 
In de eerste twee leerjaren wordt er voornamelijk spelenderwijs geleerd. Kinderen ervaren het onderwijs; zintuigen worden geprikkeld, voelen, ruiken, zien en meemaken!

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leertijd per vak is afhankelijk van de behoefte van de groep en/of individuele kinderen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Handelings- en opbrengstgericht werken in de school
1. Leerlingen ontwikkelen zich in een veilige schoolomgeving.
2. De school voert een helder beleid op het gebied van leerlingenondersteuning. 
3. De school werkt handelingsgericht.
4. De school werkt opbrengstgericht.
5. De school draagt leerlingen zorgvuldig over.    

Preventieve ondersteuning in de groep 
6. De school heeft continu zicht op de ontwikkeling van leerlingen.
7. Ouders (en leerlingen) zijn nauw betrokken bij de school en ondersteuning.
8. Leerkrachten stemmen het onderwijs af op verschillen in ontwikkeling tussen kinderen.    

Lichte ondersteuning in de groep
9.  De school beschikt over kennis en vaardigheden op het gebied van (lichte) onderwijsondersteuning.
10. Leerkrachten zijn  in staat om lichte onderwijsondersteuning te bieden in de groep. 
11. Voor een leerling die extra ondersteuning nodig heeft, stelt de school een ontwikkelingsperspectief op.    

Speciale ondersteuning in samenwerking met externe partners   
12. De school werkt samen met relevante partners in en om de school.
13. De school heeft een effectief ondersteuningsteam.  

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven