Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij kennen op het schooldeel drie soorten groepen: groep 1-2 (de onderbouw) groep 3-4-5 (de middenbouw) en groep 6-7-8 (de bovenbouw). Zo is een kind altijd een keer de jongste, middelste en oudste en leert het te leren van én te zorgen voor anderen. Het is als het nabootsen van een gezin, met daarin een vrije rol: in een gezin staat je plek vast, in onze groepen is hierin variatie.
In de opvang hebben wij een baby-dreumesgroep van 0-2,5 jaar en twee peutergroepen van 2,5 - 4 jaar waarbij peuters van 3 jaar voor een periode van 9.00 uur tot 10.30 meedraaien in de reguliere onderbouwgroepen vanuit de visie van Maria Montessori
Vanuit de visie van Maria Montessori werken wij aan de totale ontwikkeling van kinderen op gebied van de drie pijlers van Biesta, persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie.
Wij hanteren de leerlijn van het SLO. We hebben de leerlijn van het kind en de leerlijn vanuit de leerkracht/pedagogisch medewerker. De intrinsieke motivatie van kinderen zijn het uitgangspunt. Vanuit verwondering en intrinsieke motivatie komen tot leren. Niet de vakken als losstaande feiten maar de leerdoelen gekoppeld aan het leven in deze wereld. Ieder kind gebruikt zijn tijd die het nodig heeft om de leerdoelen rondom rekenen en taal en andere vakken te automatiseren. Zie informatiegids. We werken volgens de basisvaardigheden; taal, reken, burgerschap en digitale geletterdheid. Perioden van zelfstanig werken, aanbieding in kleine groepjes en groepsactiviteiten wisselen elkaar gedurende de dag af.
Voor nadere informatie is de school in het bezit van een schoolondersteuningsprofiel
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij evalueren jaarlijks ons dagelijks handelen, wij beantwoorden dan de volgende vragen;
* zijn wij tevreden met waar kinderen staan of hebben zij iets extra's van ons nodig
* kunnen wij dat \"extra's\" bieden met onze financiën/bestaande middelen of moeten wij hiervoor een beroep doen op de middelen passend onderwijs richting inclusie via onze Stichting Archipel.Wij kijken naar de ontwikkelingen en trends en zetten daar weer onze middelen, ondersteuning en geld, op in.
Indien er vragen komen rondom specifieke kindkenmerken en aansluiten op specifieke onderwijsbehoeften onderzoeken wij dit middels een start ondersteuningsteam met ouders, onderwijscoach, gezinscoach, intern begeleider en directie. De vraag die centraal staat, kunnen wij op de Plotter voldoen aan deze specifieke onderwijsbehoeften, wie of wat hebben wij daarvoor nodig. Mocht dit niet zo zijn kijken wij met ouders mee naar een meer passender vorm van onderwijs.
Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften rondom taal werken bij ons diverse onderwijsassistenten naast de leerkrachten om zo in gezamenlijkheid met partners als de bibliotheek te komen tot een effectieve aanpak rondom taal. Enkele leerkrachten en een onderwijsassistent zijn geschoold rondom VVE.