Hoe bereikt de school de doelen?
Wij vinden het belangrijk om voortdurend te werken aan de kwaliteit van ons onderwijs en om een goed overzicht te hebben van die kwaliteit. De wijze van sturing is vastgelegd in het sturingskader. Onze school beschikt over een systeem voor kwaliteitszorg: WMK-PO.
Vanuit een meerjarenplanning beoordelen en verbeteren we de kwaliteit van ons onderwijs op een systematische en effectieve wijze. De hoofdonderdelen van onze kwaliteitszorg zijn:
- Meten van de basiskwaliteit
- Afname van de Quick Scan
- Afname van vragenlijsten (tevredenheid)
- Afname van vragenlijsten (veiligheid)
We vinden het belangrijk dat we de kwaliteit op een voor de medewerkers stimulerende en weinig belastende wijze monitoren. Wij gebruiken daarom geen uitgebreide analyse-instrumenten, maar verzamelen vooral reeds bestaande informatie en inzichten vanuit de dagelijkse praktijk en presenteren die op hoofdlijnen (zoals de kwaliteitskaart).
Kwaliteit tonen we op drie manieren aan:
- Meetbaar maken van kwaliteit (in cijfers uit te drukken); de objectief meetbare kwaliteit drukken we in getallen uit in de Kwaliteitskaart.
- Zichtbaar maken van kwaliteit: in bijvoorbeeld lesbezoeken kan je de kwaliteit van het onderwijs beoordeeld worden.
- Inzichtelijk maken van kwaliteit; sommige aspecten van kwaliteit zijn moeilijk te meten of te zien, bijvoorbeeld de motiverende werking van periode-onderwijs en het werken in een periodeschrift. We kunnen wel goed uitleggen wat dat bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.
Ieder jaar stellen we een jaarplan op (op basis van ons schoolplan) met onze verbeterdoelen (zie ook ons jaarboekje). Het jaar sluiten we af met een jaarverslag waarin we verantwoording afleggen aan belanghebbenden, over de realisatie van onze verbeterdoelen en de behaalde resultaten.