Regeling klachtenprocedure WPO
Er zijn diverse soorten klachten die ingediend kunnen worden: klachten over machtsmisbruik en de zogeheten ‘overige klachten’. Klachten over machtsmisbruik betreffen klachten met betrekking tot seksuele intimidatie, agressie en geweld, discriminatie en pesten. Overige klachten gaan over bijvoorbeeld pesten, schoonmaakwerkzaamheden, de wijze waarop kinderen begeleid worden, de communicatie vanuit school enz. De klachten hangen samen met de schoolsituatie, dat wil zeggen er is sprake van “binnen of in samenhang met de schoolsituatie”. Alle geledingen binnen de school kunnen klachten indienen. Dit geldt dus zowel voor leerlingen en hun ouders, alsook medewerkers van de school in de breedste zin van het woord. (leraren, hulpmoeders, conciërge etc.) Voor alle klachten met uitzondering van de klachten aangaande een „hands on? delict (seksueel misbruik) geldt dat het voorkeur verdient te proberen het conflict op te lossen waar het is ontstaan, namelijk op school. Wanneer dit niet mogelijk is kan men zich wenden tot de Stichting KOMM. Onze Stichting is aangesloten bij de Stichting KOMM en heeft haar klachtenregeling vastgesteld, conform de klachtenregeling van de Stichting KOMM, versie maart 2010
Klachtenprocedure
Wij hopen natuurlijk dat we deze procedure niet nodig hebben. Transparante en open communicatie binnen onze organisatie vinden wij erg belangrijk. In de praktijk betekent dit dat u altijd bij ons terecht kunt met vragen die wij zo goed en eerlijk mogelijk zullen beantwoorden. Wij willen hier graag de tijd voor nemen. Vanuit dit oogpunt zullen wij u soms vragen om even een afspraak te maken, zodat de tijd genomen kan worden om goed naar u te luisteren. Soms verloopt een gesprek anders dan verwacht of gaat u met een ontevreden gevoel weer naar huis. Het is dan goed om te weten dat wij afspraken hebben gemaakt binnen onze stichting die voorzien in het zo goed mogelijk oplossen van knelpunten. Wij noemen dit onze klachtenprocedure. Iedere belanghebbende binnen onze organisatie kan een beroep doen op deze procedure: alle geledingen, personeelsleden en ouders. Wordt de interne procedure niet naar tevredenheid afgerond, kunt u altijd een beroep doen op externe instanties. De gegevens treft u hieronder aan.
De interne procedure voor ouders verloopt als volgt:
- Constateert u een knelpunt m.b.t. uw kind, dan is de leerkracht het eerste aanspraakpunt
- Komt u hier in onderling overleg niet uit, wordt de directeur betrokken bij het vervolg. Van dit overleg wordt een kort verslag opgesteld. Alle betrokken partijen ontvangen een afschrift van dit verslag.
- Wanneer ook dit niet tot het gewenste resultaat mocht leiden, kunt u contact opnemen met het College van Bestuur. De klacht dient schriftelijk te worden ingediend en onderbouwd. Vervolgens wordt er een afspraak gemaakt.
- Leidt ook dit gesprek niet tot een gewenste situatie die voor alle partijen acceptabel is en tot tevredenheid stemt, kunt u contact opnemen met externe instanties. Van het gevoerde gesprek wordt door het CvB een verslag opgesteld. Alle betrokkenen ontvangen een afschrift van dit verslag.
Waar kunt u terecht?
Interne klachtencommissie
- Leonie van Breda, College van Bestuur.
- e-mail: bestuurskantoor@spoz.nl
- telefonisch: 06 - 21712550
- nader aan te wijzen ouders uit de GMR
en externe klachtencommissie
- Stichting KOMM: postbus 75, 4850 AB in Ulvenhout. Telefoon secretariaat: 06-10585367. Meer info op www.komm.nl
Contactpersonen op schoolniveau
- Directie, Ib-er en vertrouwenspersonen van de school
externe vertrouwenspersonen
- GGD telefoon: 076-5282241
De vertrouwensinspectie
* Toelichting taken contactpersonen:
De contactpersonen op onze school zijn het aanspreekpunt voor ouders, leerkrachten en kinderen als het gaat om klachten m.b.t. seksuele intimidatie en pestgedrag in de schoolsituatie. Zij zorgen voor de eerste opvang op school en, indien wenselijk of noodzakelijk, voor het begeleiden van de klager naar de externe vertrouwenspersoon. De contactpersonen behandelen zelf géén klachten. De contactpersonen hebben tevens een taak in de voorlichting over de bestaande klachtenregeling. Zij kunnen dit doen doordat zij georganiseerde bijeenkomsten bijwonen om op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van deze klachtenregeling.
Basisregels
De omgang van alle betrokkenen in en rond de school zijn weergegeven in gedragscodes, die basisregels geeft om op schoolniveau specifieke gedragsregels te formuleren. De notitie, “Begrensd gedrag naar gedragsregels op school” is als bijlage binnen deze procedure opgenomen. Deze notitie is tot stand gekomen in samenwerking met de contactpersonen van onze zes scholen en een vertegenwoordiger van de GGD. Uitgangspunt is de grondhouding van alle betrokkenen binnen onze scholen. Deze is gebaseerd op:
- eerlijk duurt het langst
- iedereen hoort erbij
- pas op je woorden
- handen thuis
- veiligheid voor alles
- respect voor elkaars spullen
Voor meer informatie over de klachtenregeling: spoz.nl/downloads