Basisschool 't Groenland

Van Berumstraat 2 9785 BG Zuidwolde (Groningen)

  • Schoolfoto van Basisschool 't Groenland
  • Schoolfoto van Basisschool 't Groenland
  • Schoolfoto van Basisschool 't Groenland
  • Schoolfoto van Basisschool 't Groenland
  • Schoolfoto van Basisschool 't Groenland

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op ‘t Groenland wordt gewerkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerstof voor elk leerjaar vast ligt volgens een jaarplanning. De leerkrachten werken middels methoden deze leerstof met de kinderen door en houden de vorderingen hiervan bij. Verder wordt er gewerkt met combinatiegroepen. Dit betekent dat jaarklassen samen in een lokaal werken onder begeleiding van dezelfde leerkracht.  Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen kinderen wordt er in elke groep gedifferentieerd gewerkt vanuit de onderwijsbehoefte op basis van tempo, instructie, mogelijkheid en interesse. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De begeleiding naar het Voortgezet Onderwijs

De leerkracht van groep 8 bespreekt in het najaar samen met de ouders eerst een voorlopig advies. In maart volgt daarna het definitieve advies van de school. Het advies ten aanzien van het vervolgonderwijs is gebaseerd op de visie van de groepsleerkracht en op de scores van de Plaatsingswijzer. Tevens geeft de eindtoets (IEP) een onafhankelijk advies aan de ouders. De scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Groningen houden ieder jaar eind januari, begin februari open dagen. Groep 8 krijgt de informatie van de scholen mee. Houdt u hiervoor ook de plaatselijke pers in de gaten. Ook is er de mogelijkheid de informatiemarkt in Bedum te bezoeken, waar scholen voor voortgezet onderwijs uit Groningen zich presenteren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van de school wil de kinderen houvast geven door het aantal regels te beperken tot 4 kapstokregels. Deze worden ook aan het begin van het schooljaar tijdens “De Gouden Weken”, uitgebreid besproken met de kinderen. Met gebruik van deze regels hopen we het sociale verkeer in goede banen te leiden. Het is voor de leerlingen ook overzichtelijker

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoording
  • Verbinding
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van Onderwijs bezocht de school in 2021 online voor een themaonderzoek. Dit is met tevredenheid afgesloten.

Terug naar boven