Wat is de klachtenregeling?
Indien ouders bezwaren of klachten hebben, moeten zij niet aarzelen deze door te geven. De school zal de klacht of het bezwaar serieus nemen.
Als u vindt dat uw klacht niet afdoende behandeld is, kunt u contact opnemen met de extern vertrouwenspersoon om u te begeleiden bij de procedure. U kunt de klacht indienen bij de directeur-bestuurder mw. drs. S.J.J. de Wit van stichting Baasis of bij een klachtencommissie.
De klachtencommissie waarbij stichting Baasis is aangesloten, is de Landelijke Geschillencommissie, te bereiken via: Stichting Onderwijsgeschillen, postbus 85191, 3508 AD Utrecht, (030) 280 9590, [email protected], www.onderwijsgeschillen.nl.
Als u het niet eens bent met de manier waarop uw klacht is behandeld, kunt u (rechtstreeks) in beroep gaan bij de landelijke klachtencommissie (LKC). Tegen de uitspraak van de LKC kunt u bij een rechtbank in beroep gaan. (www.onderwijsgeschillen.nl)
Zie voor de gegevens van de vertrouwensorganisatie voor stichting Baasis de site van Stichting Baasis.
U kunt ook contact zoeken met een vertrouwensarts. Deze deskundige op het gebied van seksuele intimidatie en/of ongewenst seksueel gedrag, is verbonden aan het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. (http://www.huiselijkgeweld.nl)
Verder kunt u terecht bij de onderwijsinspectie, vertrouwensinspecteurs. (http://www.onderwijsinspectie.nl).
Voor een uitgebreide procedure verwijzen we naar de website van stichting Baasis (www.stichtingbaasis.nl).
Iedere medewerker binnen de schoolorganisatie heeft de wettelijke plicht om bij een vermoeden van een zedenmisdrijf, zoals ontucht, aanranding en verkrachting, dit te melden aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag heeft hierover overlegplicht met de vertrouwensinspecteur en is vervolgens aangifteplichtig bij politie/justitie.