cbs De Windroos

Evertsenstraat 7 9801 GK Zuidhorn

  • Schoolfoto van cbs De Windroos
  • Schoolfoto van cbs De Windroos
  • Schoolfoto van cbs De Windroos
  • Schoolfoto van cbs De Windroos

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Een onderdeel van onze kwaliteitszorg is ons leerlingvolgsysteem Cito Leerling in beeld. Dit systeem levert ons twee keer per jaar objectieve informatie over de beheersingsniveaus per kind, per groep en per school. De toetsgegevens worden vanaf groep 6 ingevoerd in de PlaatsingsWijzer. Groep 8 neemt deel aan de Cito-doorstroomtoets. Ook analyseren wij onze uitstroomcijfers. We nemen de resultaten mee in ons document 'leerlingpopulatie' die wij gebruiken als onderlegger voor de afstemming van ons onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kwaliteitszorg en zorgstructuur zijn cyclisch van aard. Binnen de zorgstructuur wordt er planmatig gewerkt met groepsplannen. Deze groepsplannen zijn werkdocumenten die gedurende de periode worden geanalyseerd en bijgesteld. Na afname van de methodeonafhankelijke Cito-toetsen worden de groepsplannen geëvalueerd en afgesloten. Hierna wordt het volgende groepsplan opgesteld. We volgen deze systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Bij de afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van de leerling is de leerkracht de beslissende factor. De zorg wordt zoveel mogelijk binnen de klas georganiseerd. 

De resultaten van ons onderwijs op schoolniveu gaan we 2 keer per jaar na middels een trendanalyse. Gemaakte afspraken worden geborgd middels kwaliteitskaarten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om een zorgvuldige procedure te hanteren in de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Hierbij hebben we als school afspraken opgesteld die zijn vastgelegd in een kwaliteitskaart. Tijdens de informatieavonden van de bovenbouwgroepen en de oudergesprekken worden ouders in deze procedure meegenomen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het van belang om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en zich veilig en gerespecteerd voelen. We richten ons niet alleen op het aanpakken van pestgedrag, maar ook op het bevorderen van positieve groepsdynamiek en het versterken van sociale vaardigheden van kinderen. Dit doen we onder andere door inzet van de methode KiVa. Daarnaast merken we dat het belangrijk is om in te zetten op de ontwikkeling van executieve functies van onze leerlingen en hiermee onder andere te werken aan taakaanpak en werkhouding. Daarom zetten we naast onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling de methode Breinhelden in.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect en Rust
  • Netheid en Lekker leren
  • Veilig en Afspraken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Zowel in 2005 als in 2008 en ook in 2012 kreeg de Windroos een positieve beoordeling. In de verslagen van de inspectie worden aanbevelingen gedaan die een stimulans zijn voor de verdere schoolontwikkeling. U vindt de kwaliteitskaart en het volledige inspectierapport op onze website en op www.onderwijsinspectie.nl.

Terug naar boven