Op Het Nautilus staan we voor transparante en heldere tijdige communicatie, zowel vanuit de school als vanuit de ouders.
Ouderportaal SocialSchools.
Sinds schooljaar 2023-2024 verloopt het oudercontact via SocialSchools. Ouders kunnen via dit portaal nieuws en foto's ontvangen van hun eigen kind in de klas. Via dit portaal worden ook de gesprekken gepland en kunnen ouders een bericht sturen naar de leerkracht. In de app kan de ouder zelf instellen wanneer en hoe de notificaties van de app door komen.
Voor het begin van een nieuwe maand ontvangen de ouders via het ouderportaal ook een maandbrief. Daarin staat informatie over organisatie, het huidig en toekomstige thema en eventueel nieuws van buiten de school.
Spoedberichten vanuit school
Het kan voorkomen dat het nodig is om een spoedbericht te versturen. Bijvoorbeeld als er ’s ochtends blijkt dat een leerkracht ziek is en er geen vervanging beschikbaar is, of de gym niet door kan gaan en leerlingen naar school gebracht moeten worden, of als er een code rood wordt afgegeven. Dit zullen we dan doen via het Ouderportaal.
Vanwege het grote belang van een Spoedbericht, vragen wij ouders om met name in de ochtend uw mobiel in de gaten te houden op mogelijke spoedberichtgeving.
Spoedberichten vanuit ouders
Voor dringende zaken en noodgevallen buiten schooltijd kunt u contact opnemen met school en met Dineke Sandbergen op 06-21834164. Mocht er niet opgenomen worden, dan kunt u de voicemail inspreken en wordt u teruggebeld.
Contact met de leerkracht
Wilt u contact met de leerkracht dan kan dat via het telefoonnummer van de school 0594-208000 (na schooltijd) of via het ouderportaal of de mail. De mailadressen vindt u bij paragraaf ‘Team’. Leerkrachten staan vrijwel elke dag na schooltijd op het plein. Voor een mededeling of een korte vraag kunt u hen gerust even aanschieten. We vragen u om niet te communiceren via de Whats app en mobiele telefoonnummers van leerkrachten.
Ontwikkeling van leerlingen
Om leerlingen zich optimaal te laten ontwikkelen is het van belang dat alle partijen betrokken zijn; leerling – ouders – leerkracht. Samen zorgen we voor een optimale ontwikkeling en zetten we de leerling centraal; Wat heeft hij/zij nodig om volgende stappen te kunnen maken? Van zichzelf? Van de leerkracht? Van zijn/haar ouders? We praten dan ook met leerlingen en niet over leerlingen. Dit doen we door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan en informatie te delen.
Startgesprekken Deze vinden plaats in de beginfase van het schooljaar op facultatieve basis. Ouders en/of leerkrachten kunnen aangeven hier gebruik van te willen maken. Het doel is kennismaken, informatie over en van de leerling delen met de leerkracht en verwachtingen verhelderen.
Portfoliogesprekken en portfolio Deze vinden 2x per jaar plaats. Hierin vindt de evaluatie plaats en het gesprek over de stappen en doelstellingen voor de komende periode. Leerkrachten gaan in gesprek met de leerling én de ouders. De doelen voor de komende periode worden gesteld. In de afgelopen schooljaren wilde het team steeds starten met het portfolio. Echter door alle tegenwerkende factoren, zoals corona en ziekte, is dat niet gelukt. In schooljaar 2022-2023 heeft het prioriteit en zal er een start gemaakt gaan worden met een digitaal portfolio. Het portfolio geeft overzicht over het leerproces en de stand van zaken. De leerling is eigenaar van dat portfolio. Daarin komen bijvoorbeeld ‘bewijsstukken’ (wat heeft een leerling bereikt) en ‘toppers’ (waar is de leerling trots op).
Talentenkaart Iep Na de meetmomenten van het leerlingvolgsysteem van Iep wordt de talentenkaart gedeeld met leerling en ouders. De talentenkaart wordt voorzien van een begeleidende tekst van de mentor-leerkracht. Tijdens het portfoliogesprek wordt deze dan besproken.
Informatieavond/ ouderarena
Indien er onderwerpen zijn waarover we ouders graag verder informeren dan organiseren we een informatieavond. Dat kan online en/of fysiek. Verder organiseren we eenmaal per schooljaar een ouderarena. In de ouderarena vragen we ouders input over een specifiek onderwerp om ons beleid te reflecteren en te verbeteren.
Inloop koffiemomenten
Vier keer per jaar organiseren we een informele inloop bij de start van de dag. Ouders/verzorgers zijn welkom voor vragen, op- en aanmerkingen en natuurlijk voor het ontmoeten van andere ouders. De directeur zal in ieder geval aanwezig zijn en, indien mogelijk, zal er een leerkracht aanschuiven.