Basisschool De Brug - school met de Bijbel

Boslaan 38 9801 HG Zuidhorn

  • Schoolfoto van Basisschool De Brug - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Brug - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Brug - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Brug - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Brug - school met de Bijbel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2021-2022 scoorden we 366,1. Dit is ook ruim boven het landelijke gemiddelde. De leerlingen hebben allen op hun eigen niveau of iets hoger gescoord. 

In 2022-2023 scoorden we 367.9. Dit is ook ruim boven het landelijk gemiddelde. 

De resultaten op de eindtoetsen van de afgelopen zes jaar zijn stabiel en steeds boven het landelijk gemiddelde. Ook scoren we de afgelopen drie jaar ruim boven de 1F-doelen en 1S/2F-doelen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Brug gebruiken wij de toetsen van Diataal. Voor de groepen 1 en 2 volgen wij de leerlijnen in Parnassys. De tussenresultaten worden besproken met het hele team en per groep. Dit gebeurt in een analysegesprek tussen de leerkracht, ib'er en de directeur van De Brug. Dit doen wij eenmaal per jaar in februari. We willen dit gaan uitbouwen naar tweemaal per jaar. 

Op basis van de resultaten kijken we waar verbeteringen nodig zijn. Die verbeteringen kunnen op groepsniveau nodig zijn, op leerlingniveau maar ook op schoolniveau.  

Twee keer per jaar nemen we vanaf groep 3 toetsen af van Diataal. We toetsen rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen. Daarnaast nemen we in de groepen 3 t/m 5 de technisch lezen toets DMT af en de Avi-toetsen om het leesniveau te bepalen. Vanaf groep 6 nemen we alleen de Avi-toetsen af. We nemen in die groepen alleen de DMT-toets af bij zorgleerlingen. We analyseren de toetsgegevens. We bespreken de toetsgegevens tijdens de bouwoverleggen. Hoe scoren we als school op de verschillende vakgebieden? Moeten we schoolbreed iets veranderen, verbeteren etc? De resultaten van een groep worden besproken in een overleg tussen leerkracht-directie en ib. Deze gesprekken zijn gericht op de afstemming van het onderwijs in de groepen. Deze afstemming vindt plaats op groepsniveau en leerlingniveau. 

De directeur krijgt minimaal een keer per jaar bezoek van de directeur onderwijsondersteuning van NoorderBasis om de schoolresultaten door te spreken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met de Plaatsingswijzer. Hierin houden we de Cito resultaten vanaf groep 6 bij.

Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies mee. Dit advies wordt door de leerkracht met de leerling en ouders besproken. Naast de gegevens van de plaatsingswijzer kijken we naar de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de belangstelling (motivatie), zelfstandigheid (werkhouding), reflectie, huiswerkattitude, onderwijsondersteunende opstelling thuis, veerkracht bij moeilijkheden en algemene kennis van de leerling. Het advies kom tot stand met de leerkrachten van groep 6-8 en de intern begeleider. Met dit advies heeft u alvast richting om te gaan kijken op de open dagen van de verschillende voorgezet onderwijs scholen.

Wanneer uw kind in groep 8 zit krijgt hij/zij tussen 10 en 31 januari het definitieve eindadvies. Dit advies komt tot stand met de leerkracht(en) en het zorgteam.  Wanneer dit advies afwijkt van het voorlopig advies wordt u uitgenodigd voor een gesprek hierover. Natuurlijk bent u ten alle tijde van harte welkom wanneer u bij een niet afwijkend advies toch graag met ons in gesprek wilt. De leerkracht zal ook in groep 8 met elke leerling het advies individueel bespreken.

In de eerste twee weken van februari nemen we de DIA eindtoets (de doorstroomtoets) af. Mocht de uitslag daarvan hoger zijn dan het advies van januari dan nemen we altijd contact met u op. Dit om te kijken of het nodig is het advies naar boven bij te stellen. Intern bespreken we dan eerst met de betrokken leerkrachten en het zorgteam of wij vinden dat een hoger advies aan de orde is. We vinden het belangrijk dat ouders, leerling en school het eens zijn over het uiteindelijke advies omdat ons advies bindend is voor de voorgezet onderwijs school van uw keuze. Valt de score van de DIA doorstroomtoets lager uit dan het eindadvies dan heeft dit geen consequenties voor uw kind. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Brug wil een veilige school zijn voor alle leerlingen. Betrokkenheid op elkaar en omzien naar elkaar vinden wij belangrijke waarden. Daar besteden wij iedere dag aandacht aan. Wij willen een positieve sfeer in de groepen en op het plein. 

Met de methodiek "Grip op de groep" en de methode "Kwink" werken wij gericht aan de relaties tussen de kinderen. Hierdoor leren de kinderen elkaar te vertrouwen en  is er een positieve sfeer in de klassen en op het plein. Met het instrument 'Kwink' volgen wij de leerlingen in hun sociale ontwikkeling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokkenheid
  • veiligheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft onze school, in het kader van het thema-onderzoek "Van po naar vo", in maart 2019 bezocht. Ze waren tevreden over onze verwijzingsprocedure naar het VO. We hebben toen weer het basisarrangement gekregen. In januari 2020 hebben we een externe audit gehad van een auditteam. Zij hebben onze school bezocht en onderdelen met een ruim voldoende of goed beoordeeld. Bij beide bezoeken werden geen tekortkomingen gezien en was men positief over de school. 

In mei 2022 heeft onze school meegedaan met het peilingsonderzoek "Digitale geletterdheid". 

Terug naar boven