Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de weekplanning van de groepen 1 en 2 wordt voldoende tijd besteed aan alle vak- en vormingsgebieden. De groepen 1 en 2 bieden de lesstof aan verpakt in het thema's, spelend leren passen we hierbij toe. Gedurende een jaar worden passeren er verschillende thema's.
We houden ons aan de wettelijke voorschriften voor de onderwijstijd. Ieder jaar maken we een vakantierooster waarin de vrije dagen, de schooluren en de marge-uren staan. Vanaf groep 3 wordt er meer dan 50% van de onderwijstijd besteed aan rekenen en taal. Onder taal vallen de taalgebieden spelling, taal, technisch lezen en begrijpend lezen. Tijdens de reken- taal- spelling- en begrijpend lezen lessen staat het werken volgens het EDI (expliciete directe instructie) centraal. Dit houdt in dat de leerkracht instructie geeft over de nieuwe lesstof en dat de leerlingen dit begeleid gaan inoefenen.
Het team van De Brug heeft veel kennis en ervaring met kinderen die matige gedragsproblemen hebben. Ook hebben wij een leerkracht die een scholing heeft gevolgd tot hoogbegaafdheidspecialist. Zij is hier op donderdagochtend voor vrijgespeeld. O.a. coördineert zij het Levelwerk wat leerlingen die meer uitdaging nodig hebben extra verrijking biedt. Het komend schooljaar zullen vier collega's een cursus m.b.t. hoogbegaafdheid gaan volgen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment doen we onze uiterste best om met ouders en alle betrokken binnen school het onderwijs en de eventuele extra zorgbehoefte, zo goed mogelijk af te stemmen op de betreffende leerling. Voor de komende jaren hebben we de ambitie om een leerkracht op te leiden tot rekenspecialist en het bovenschoolse protocol voor dyslexie schoolspecifiek te maken.
We werken samen met peuterspeelzalen, zij doen een overdracht naar onze school wanneer kinderen bij ons op school komen. Met de Boshut hebben we een nauwere samenwerking, per 1 januari 2023 heeft De Boshut een locatie voor peuterspeelzaal, voorschoolse en naschoolse opvang bij ons op het plein. Met BSO organisaties hebben we contacten wanneer dit nodig is over jaarroosters etc. Daarnaast krijgen we van hen een overdracht wanneer kinderen 4 jaar worden en bij ons op school komen.