CBS Het Anker

Rijksstraatweg 1 9801 AM Zuidhorn

  • Schoolfoto van CBS Het Anker
  • Schoolfoto van CBS Het Anker
  • Schoolfoto van CBS Het Anker
  • Schoolfoto van CBS Het Anker
  • Schoolfoto van CBS Het Anker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoets is een onderdeel van onze kwaliteitszorg. De kwaliteit van een school is méér dan alleen een score eind groep 8. Kwaliteit zit ook in het feit of kinderen met plezier naar school gaan, of ze zich veilig voelen, hoe ouders over de school denken, hoe de motivatie en inzet van de leerkrachten is. Hiervoor gebruiken we een aantal kwaliteitsinstrumenten (ouder- en leerling enquête) die hiervan een goed beeld geven. De Eindtoets score is ook afhankelijk van de leerlingen die dat jaar in die groep zitten en wat hun (leer) mogelijkheden zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen alle leerlingen aan de hand van een leerlingvolgsysteem. Elk half jaar maken de leerlingen van groep 3 t/m 8 voor de vakgebieden rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen een Cito toets. Alle Cito-toetsen worden geanalyseerd. De IB-er en de groepsleerkracht nemen de analyse door en trekken waar mogelijk conclusies. Daarna worden alle analyses in de teamvergadering besproken. Indien nodig komen er aanbevelingen voor handelen vanuit het team. Deze worden vastgelegd in de trendanalyse en uitgevoerd. Bij de volgende cito-analyse worden ze geëvalueerd. (2 maal per jaar). Leerkrachten analyseren daarnaast alle methode gebonden toetsen. Vanuit beide analyses wordt gewerkt aan een nieuw aanbod van de leerstof.

Leerlingen worden in de klas ondersteund door de leerkracht. De leerkracht geeft hoogwaardige instructie op niveau en naar behoefte aan kleine groepjes leerlingen en individuele leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen bij ons op school worden 8 jaar lang intensief gevolgd en gestimuleerd in hun leerontwikkeling. Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies. In groep 8 wordt de verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs vervolgens met ouders én de leerling in gesprekken verder voorbereid en definitief besloten. We hebben op school middels onze observaties en leerlingvolgsysteem een nauwkeurig beeld van de mogelijkheden van de leerling om een weloverwogen en wijze keuze te maken voor het Voortgezet Onderwijs.

Ouders krijgen informatie over de diverse scholen voor Voortgezet Onderwijs; ze kunnen tevens de 'open dagen' van deze scholen bezoeken. Ouders melden zelf hun kind aan bij de school van hun keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie zeggen wij:

  • Ieder kind is uniek
  • Ieder kind heeft zijn eigen talenten
  • ieder kind heeft een eigen plaats in de maatschappij

Het Anker wil een veilige, toegankelijke school zijn voor kinderen en hun ouders. Wij bieden gelijke kansen door de ongelijkheid van kinderen te erkennen.

We werken op school aan vaardigheden die nodig zijn in de 21ste eeuw: kritisch leren denken, samenwerken, sociaal zijn, problemen leren oplossen, creatief zijn, praten met en luisteren naar elkaar. En we leren kinderen te handelen volgens (christelijke) normen en waarden: hulpvaardig zijn, je talenten benutten, blij zijn met jezelf en een ander, hard werken en je best doen, beleefd zijn, je aan je beloften houden, de waarheid vertellen en een voorbeeld zijn. Al deze aspecten maken een integraal deel uit van ons onderwijs. De leerkrachten hebben hierin een voorbeeldrol. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan sociale vaardigheden in de KiVa-lessen. KiVa is een anti-pestmethode waarvan uit onderzoek is gebleken dat het pestgedrag met ten minste 50% wordt verminderd. De godsdienstlessen hebben mede als doel de lessen uit de Bijbel te leren toepassen op ons dagelijks handelen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van Onderwijs heeft onze school een basisarrangement gegeven. Dat betekent dat de Inspectie geen tekortkomingen heeft geconstateerd. Natuurlijk zijn er altijd punten die we kunnen verbeteren in onze kwaliteit van onderwijs en ook die zijn genoemd in het laatste inspectierapport. Hieraan wordt planmatig gewerkt en op deze manier blijven we alert om onze onderwijskwaliteit op een voldoende peil te houden. Want dat is wat we onze leerlingen willen bieden; kwalitatief goed onderwijs in een veilige en respectvolle sfeer.

In het kader van het vierjaarlijks bestuursonderzoek bij Stichting Quadraten, waar onze school onder valt,  heeft de inspectie in september 2019 een verificatieonderzoek op onze school uitgevoerd.

Hierbij heeft de inspectie naar de volgende standaarden uit het waarderingskader gekeken en beoordeeld:

  • Didactisch Handelen - voldoende
  • Resultaten - voldoende
  • Kwaliteitszorg - goed
  • Kwaliteitscultuur - goed
  • Verantwoording en dialoog - goed

Terug naar boven