Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naar aanleiding van de tussenresultaten bekijken wij waar we op groepsniveau op moeten inzetten en wat de individuele behoeften zijn van onze leerlingen én leerkrachten. Dit wordt vastgelegd in het werkplannen en blokplannen van de groep.
Vier keer per jaar worden de resultaten van de groep besproken met de leerkrachten, intern begeleider en directeur. Op deze manier dragen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van al onze leerlingen.
Het team, de ouders/verzorgers 'en onze leerlingen werken hard en doen zoveel als mogelijk om eruit te halen wat erin zit. Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en spreken dit ook uit. Daarnaast hechten wij veel waarde aan samenwerking. Om een goed beeld van de ontwikkeling van onze leerlingen te krijgen volgen wij hen tweemaal per jaar via de onafhankelijke DIA-toetsen, elke vier-zes weken via de methodetoetsen, observeren wij hen dagelijks en voeren wij daar feedbackgesprekken met hen over. Daarnaast hebben wij drie keer per jaar geplande ouder- kindgesprekken. Na analyse van deze gegevens wordt het vervolgaanbod vastgesteld in het nieuwe blokplan (voorheen werkplan, of groepsplan).
Door middel van deze toetsen, de dagelijkse observaties, de kind- en oudergesprekken vormen wij een totaalbeeld van de capaciteiten van het kind en geven wij hen zoveel mogelijk onderwijs dat bij hen past. Eind groep 7 nemen wij bij alle leerlingen de NIO toets af. Deze combinatie van gegevens vormen de basis voor het te geven schooladvies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Op 18 mei 2011 heeft de inspecteur de St. Bernadetteschool het basisarrangement toegekend.
De inspectie van onderwijs heeft onze school enkele speerpunten meegegeven die wij reeds hebben verbeterd en op dit moment nog cyclisch worden aangepakt. Het team gebruikt het instrument ParnasSys voor het observeren en registeren van observaties, methodetoetsen en Citotoetsen. Hierbij wordt ingezet op het analyseren en evalueren van toetsen en plannen
Tot slot werken wij aan nog meer ontwikkelpunten. Deze vindt u in ons schoolplan of schoolontwikkelplan. Deze documenten zijn op onze eigen website terug te vinden: http://www.skowf.nl/bernadette