CBS De Wegwijzer

De Vennen 6a 9636 HE Zuidbroek

Schoolfoto van CBS De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen 2 jaren is er voor rekenen en begrijpend lezen een stijging te zien in resultaten op de eindtoets. Voor zowel 1F als 2F/1S worden er gedurende deze 2 jaren voldoende opbrengsten gehaald. Er is een grote groei te zien. Dit zal enerzijds te maken hebben met de uitstroom van Coronaresultaten, maar daarnaast is er op de Wegwijzer een grote bewustwording gekomen van de resultaten die we op school zouden moeten behalen. Het gevolg is dat op dit moment voor begrijpend lezen en rekenen resultaten boven de ondergrens behaald worden. Voor lezen liggen de resultaten ook boven het landelijk gemiddelde voor rekenen liggen de resultaten rondom het landelijk gemiddelde. Voor beide vakken wordt afgelopen jaar voor 2F en 1S wel volgens ons schooldoel gescoord.



De taalresultaten blijven zwak. Gedurende de laatste 4 jaren zijn deze resultaten onvoldoende en laten ook nog geen verbetering zien. Dit betekent concreet dat er onvoldoende resultaten behaald worden voor spelling, niet werkwoordspelling en interpunctie. Dit vraagt schoolbreed aandacht. Wij hebben een daarom een taalcoördinator aangesteld, zullen extra ondersteuning krijgen op het gebied van didactiek en gezamenlijk lessen gaan ontwerpen.



 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten hebben als functie om het eerste half jaar te monitoren. Door analyses op school-, groeps- en individueel niveau te maken kunnen we acties voortzetten of bijstellen. In januari en juni nemen wij methode-onafhankelijke toetsen af. Deze worden geanalyseerd en verwerkt in de groepsplannen voor het volgend halfjaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind moet zich veilig, plezierig en gerespecteerd kunnen voelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Plezier
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven