Openbare Basisschool De Tandem

De Vennen 6 9636 HE Zuidbroek

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Tandem

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 worden de resultaten van de kinderen bij gehouden door observeren en het afnemen van een toets voor beginnende geletterdheid. Van groep 3 tot en met groep 8 wordt er gewerkt met 2 verschillende toetsen; methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen, te weten Leerling in beeld van Cito. Gedurende elk schooljaar zijn er 2 momenten dat er een methode onafhankelijke toets wordt afgenomen; in januari en in juni.

De methode gebonden toets wordt ingezet na het afronden van een blok. Het gaat er dan voornamelijk om te checken of de leerlingen de doelen hebben bereikt. Indien dit niet zo is, zetten wij een interventie in, zodat de doelen alsnog worden bereikt. 

De methode onafhankelijke toets wordt 2 keer per jaar afgenomen: in januari en juni. Het gaat er dan voornamelijk om te checken of ons aanbod goed is geweest. Hebben onze leerlingen gemiddeld dezelfde scores als andere scholen met een vergelijkbare populatie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot een passend advies te komen kijken we op obs De Tandem naar het totale kind en niet alleen naar behaalde toets-scores, immers het kind is meer dan een optelsom van behaalde toets-scores. We kijken bij het opstellen van een passend advies naast schoolse vaardigheden ook naar kindkenmerken.

De kindkenmerken die we bij onze advisering betrekken zijn: probleemoplossend vermogen, interesse, werkhouding,zelfstandigheid, huiswerkattitude en ontwikkeling (is er sprake van bijv. dyslexie, dyscalculie ADHD, ASS).

Eind groep 7 krijgen de kinderen een preadvies op basis van:

  • Kindkenmerken
  • Methodetoetsen
  • Citotoetsen rekenen en wiskunde en begrijpend lezen midden en eind groep 6 en midden en eind groep 7.

Dit advies wordt met u en uw kind besproken tijdens het oudergesprek in juni/juli.

Zit uw kind in groep 8, dan kijken we tussen 10 – 31 januari of het gegeven preadvies nog passend is of dat we deze kunnen bijstellen; uw kind krijgt dan het voorlopig advies. Om te kijken of het preadvies nog passend is gebruiken wij naast bovenstaand gegevens ook de citotoetsen rekenen en wiskunde en begrijpend lezen begin groep 8. Dit advies bespreken we met u en uw kind tijdens een oudergesprek.

In de eerste twee weken van februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen wij de uitslag. In de periode 15 – 24 krijgt uw kind het definitieve advies. Uw kind krijgt de uitslag van de doorstroomtoets mee naar huis. Komt er uit de doorstroomtoets een hoger schooladvies dan wordt het voorlopig schooladvies in principe bijgesteld, tenzij wij denken dat dit niet in het belang van uw kind is. Wij nodigen u en uw kind dan uit en bespreken met u waarom wij denken dat het goed is om het voorlopig advies niet bij te stellen. Als het definitieve advies gelijk is aan het voorlopig advies, vindt er in principe geen oudergesprek plaats. Mocht u toch vragen hebben dan kunt u uiteraard altijd zelf een afspraak maken.

Voor het tot stand komen van het advies hebben wij een adviescommissie. Deze bestaat uit de leerkracht van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Waar nodig raadplegen we ook de leerkrachten van groep 6 en specialisten. Samen bespreken zij alle leerlingen en komen zij tot het preadvies, voorlopig- en definitief advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kinderen kunnen goed samen werken en samenwerken. Ze kunnen regels van feedback geven en ontvangen. Ze investeren in relaties en vertrouwen. De kinderen kunnen zelf denken en samen doen. Ze zijn betrokken bij hun omgeving samen met de leerkrachten.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • actief burgerschap
  • verantwoordelijkheid
  • communiceren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven