Basisschool Het Avontuur

Het Veldboeket 1 2381 JK Zoeterwoude

  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen hebben in het schooljaar 2022-2023 mooie resultaten behaald op de eindtoets en zijn uitgestroomd naar niveaus die bij ze passen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observaties en prestaties van de leerlingen, die van belang zijn voor de begeleiding, worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. De resultaten van hun werk worden met de kinderen besproken, nadat de leerkracht het (soms samen met de kinderen) heeft nagekeken. Belangrijk is dat zij feedback krijgen op hun prestaties en direct kunnen zien wat zij al goed beheersen en waaraan zij nog moeten werken. Om de prestaties te bevorderen, geven de leerkrachten feed-up, feedback en feed-forward. Dit wordt ook vastgelegd in het digitale portfolio (MRF). Om de resultaten van ons onderwijs zo nauwkeurig mogelijk te meten, maken we daarnaast gebruik van verschillende testen en toetsen.

In de groepen 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van het kind middels de kleuterdoelen in MijnRapportfolio, de kleuterpleinmonitor en net als in de overige groepen vragenlijst sociale ontwikkeling vanuit MRF en de Sidi PO (signaleren ontwikkelingsvoorsprong). Tijdens ieder thema wordt het digitale portfolio bijgewerkt, waarin de kinderen hun eigen ontwikkeling laten zien. In alle andere groepen toetsen we twee keer per jaar het niveau bij rekenen, spelling, en (begrijpend) lezen met de toetsen van DIA. De uitslagen daarvan worden besproken in de groepsbesprekingen. Ook maken we in groep 3 gebruik van de methodegebonden toetsen die horen bij onze taal- en rekenmethode en volgen we de ontwikkeling van de leerlingen vanaf groep 4 in Snappet op de voet. Op basis van de al deze gegevens kan de school niet alleen de individuele vorderingen van de kinderen volgen, maar kunnen we ook ons onderwijs analyseren en zo nodig bijstellen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. De gehele schoolloopbaan van de leerling is relevant bij de totstandkoming van het schooladvies; het is dus geen momentopname.

We kijken bij de totstandkoming van het advies naar:

  • de interesses en talenten van het kind;
  • de motivatie en werkhouding van het kind;
  • de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van het kind;
  • de resultaten in Snappet;
  • de uitslagen van de Dia-toetsen.

Er wordt door de leerkracht, in samenspraak met de intern-begeleider (IB’er), midden groep 6 een eerste uitstroomverwachting geformuleerd op basis van bovenstaande gegevens. Vervolgens is er een gesprek met leerling en ouders over deze uitstroomverwachting.

Midden groep 7 wordt er dan een tweede uitstroomverwachting geformuleerd volgens dezelfde procedure. 

Het voorlopig advies wordt halverwege groep 8 bepaald en besproken in een overleg tussen de leerkracht(en), intern begeleider en de directie. In januari wordt dit voorlopige advies besproken in het adviesgesprek met ouders en kind. In de eerste week van februari wordt vervolgens de doorstroomtoets afgenomen. De score van de doorstroomtoets kan anders zijn dan het voorlopig schooladvies. Als het kind de doorstroomtoets beter maakt dan het schooladvies dat in januari is gegeven, moet de basisschool het schooladvies aanpassen aan de uitslag van de doorstroomtoets. Dit wordt dan het definitieve schooladvies. Indien dit gebeurt, zullen de ouders en leerling door de leerkracht daarvan op de hoogte worden gebracht. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dat dan wel (kunnen) motiveren. 

Uiterlijk 24 maart wordt het advies van alle leerlingen definitief gemaakt. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. Een positieve sociale binding met onze school vormt een belangrijke voorwaarde voor een optimaal werkklimaat voor onze medewerkers en leerklimaat voor onze leerlingen. Ons sociaal veiligheidsbeleid heeft als doel alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten binnen of, in de directe omgeving van de school te voorkomen. Daar waar zich incidenten voordoen, treffen we adequate maatregelen om verdere escalatie te voorkomen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie toetst één keer in de vier jaar tijdens een periodiek kwaliteitsonderzoek (PKO) hoe de school haar kwaliteitszorg heeft geregeld. Het Avontuur is gestart in 2018. De inspectie moet onze school nog bezoeken. De scholen waaruit Het Avontuur is ontstaan zijn wel bezocht door de inspectie. De laatste bezoeken waren in 2015 en 2016. Deze bezoeken zijn afgesloten met een positief oordeel: het niveau van de tussen- en eindopbrengsten ligt op het niveau dat van de school, op basis van leerling-kenmerken, verwacht mag worden. De school heeft daarna jaarlijks een basisarrangement gekregen. Dat betekent dat de inspectie geen reden ziet om extra toe te zien op de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven