Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Avontuur bestaat sinds 2018 en is samen met de Stichting Kinderopvang Zoeterwoude, het CJG en de bibliotheek gesitueerd in een prachtig gebouw ‘De Buitenplaats'. Hier zorgen we met elkaar voor een prettige en veilige plek voor uw kind(eren). De school bevindt zich vlakbij het dorpscentrum op een goed bereikbare plaats in de directe omgeving van een Zorgcentrum. De schoolomgeving is rustig, vriendelijk en groen.
De groepen 1/2 bevinden zich op de begane grond, naast de SKZ. De vijf lokalen liggen rondom het leerplein. De groepen 3 t/m 7 bevinden zich op de eerste etage, ook gesitueerd rondom twee leerpleinen. De groepen 8 maken gebruik van twee noodlokalen aan de andere kant van het schoolplein.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt rondom thema’s. De activiteiten hierbij worden onder andere aangeboden tijdens kringactiviteiten en in de verschillende hoeken. Er is een grote diversiteit aan ontdek- en doehoeken, waarvan er een aantal steeds in meer of mindere mate aan het thema aangepast worden. Aan het einde van ieder schooljaar wordt een planning gemaakt met de thema’s voor komend schooljaar. Kleuterplein wordt hierbij als bronnenboek gebruikt. De SLO doelen zijn verdeeld over de verschillende thema’s. Wij maken gebruik van een periodeplan, waarin de doelen voor die periode staan op het gebied van taal/geletterdheid, rekenen/meetkunde, spel, motoriek en gedrag. Ook wordt er beschreven hoe de doelen bereikt gaan worden (rijk activiteitenaanbod). Daarnaast wordt gekeken welke kinderen extra hulp of uitdaging nodig hebben op bepaalde gebieden en hoe dit geboden wordt. De leerkracht is de professional die keuzes maakt op grond van de observaties. Doelen met betrekking tot rekenen en taal komen ieder thema terug. Aan het einde van een thema wordt er geëvalueerd.
De kleutergroepen werken nauw samen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering. Om gebruik te maken van en aan te sluiten bij de verschillende talenten van leerkrachten en leerlingen, wordt groepsdoorbrekend gewerkt. Daarbij maken we gebruik van meerdere methodieken, waarbij het onderzoekend leren centraal staat.
De volgende methodes worden gebruikt:
- Kleuterontwikkeling: Kleuterplein en Kleuterlab voor de groepen 1 en 2
- Veilig Leren Lezen voor de groepen 3
- Rekenen: SemSom voor de groepen 3 & Snappet voor de groepen 4 t/m 8, waarbij in groep 4 t/m 8 gewerkt wordt vanuit de leerlijn rekenen zoals deze in Snappet staat (SLO doelen).
- Schrijven: Pennenstreken voor de groepen 3 t/m 6
- Voortgezet technisch lezen: Atlantis voor de groepen 4 & 5, in de groepen 6 t/m 8 wordt gewerkt vanuit de leerlijnen zoals deze in Snappet staan.
- Taal en spelling: Snappet voor de groepen 4 t/m 8, waarbij in groep 4 t/m 8 gewerkt wordt vanuit de leerlijnen zoals deze in Snappet staan.
- Wereldoriëntatie: in de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met de methodiek Leskracht
- Engels: Groove me
- Verkeer: Let's go en School op Seef
- Tekenen en handvaardigheid: Laat maar zien
- Muziek: 1,2,3 Zing
Voor meer informatie over Snappet verwijzen wij u naar onze website.
Wij vinden het heel belangrijk dat uw kind zich prettig voelt op school, dat er oog is voor zijn of haar talenten, maar ook voor de dingen die nog lastig zijn. We bieden een veilig en prettig schoolklimaat, zodat ieder kind zich zo goed mogelijk kan ontplooien en proberen rekening te houden met individuele mogelijkheden en verschillen. Op sommige momenten kan het echter nodig zijn dat er extra zorg moet worden geboden.
Renate Tahitu en/of Desiree Ouwehand, onze intern begeleiders, zijn van maandag t/m donderdag aanwezig op school om uw vragen omtrent de zorg te beantwoorden. Uiteraard kunt u ook bij de groepsleerkracht van uw kind terecht.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Het Avontuur vinden we het belangrijk dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die nodig is. Wij zien dat deze ondersteuning vaak onder druk staat, onder andere door het lerarentekort. Wij hebben de ambitie om de zorg dusdanig te organiseren dat het zo min mogelijk afhankelijk is van extra mensen.
Als uw kind 3 jaar is, mag het worden aangemeld. Na ontvangst van het aanmeldformulier wordt er een vragenlijst gestuurd. Dan volgt een intakegesprek, waarna het kind officieel wordt ingeschreven. Zes weken voordat uw kind 4 jaar wordt, worden er wenmomenten gepland. Binnen 6 weken na de start op school vindt er een gesprek met de leerkracht plaats om de eerste bevindingen te bespreken.