Basisschool Het Avontuur

Het Veldboeket 1 2381 JK Zoeterwoude

  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool Het Avontuur

Het team

Toelichting van de school

Op Het Avontuur werkt een team van 43 medewerkers, bestaande uit leerkrachten, onderwijsassistenten, een conciërge, intern begeleiders, een vakleerkracht voor lichamelijke opvoeding, een vakleerkracht muziek, teamleiders, een adjunct-directeur en een directeur. Daarbij heeft het team een rekenspecialist, een taal-leesspecialist, een gedragsspecialist, een specialist gepersonaliseerd leren en talentontwikkeling, een ICT-coördinator, en een cultuur coördinator. Tevens zijn we opleidingsschool voor de PABO, waardoor we het hele jaar diverse stagiaires een plek bieden om samen met ons te leren.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op Het Avontuur wordt afwezigheid van leerkrachten zoveel mogelijk opgevangen door de eerste ziektevervanger die onderdeel uitmaakt van de formatie. Bij langdurige afwezigheid kan extern naar een invaller gezocht worden. Indien de eerste ziektevervanger niet beschikbaar is, verdelen we waar mogelijk een groep over andere groepen. Groepen naar huis sturen zien wij op Het Avontuur als een onwenselijke situatie en gebruiken we slechts als uiterste middel. Door het toenemende lerarentekort kunnen we dit echter niet garanderen. In dit kader kijken we ook naar mogelijkheden om het onderwijs 'anders te organiseren'.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het Avontuur bestaat sinds 2018 en is samen met de Stichting Kinderopvang Zoeterwoude, het CJG en de bibliotheek gesitueerd in een prachtig gebouw ‘De Buitenplaats'. Hier zorgen we met elkaar voor een prettige en veilige plek voor uw kind(eren). De school bevindt zich vlakbij het dorpscentrum op een goed bereikbare plaats in de directe omgeving van een Zorgcentrum. De schoolomgeving is rustig, vriendelijk en groen.

De groepen 1/2 bevinden zich op de begane grond, naast de SKZ. De vijf lokalen liggen rondom het leerplein. De groepen 3 t/m 7 bevinden zich op de eerste etage, ook gesitueerd rondom twee leerpleinen. De groepen 8 maken gebruik van twee noodlokalen aan de andere kant van het schoolplein. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt rondom thema’s. De activiteiten hierbij worden onder andere aangeboden tijdens kringactiviteiten en in de verschillende hoeken. Er is een grote diversiteit aan ontdek- en doehoeken, waarvan er een aantal steeds in meer of mindere mate aan het thema aangepast worden. Aan het einde van ieder schooljaar wordt een planning gemaakt met de thema’s voor komend schooljaar. Kleuterplein wordt hierbij als bronnenboek gebruikt. De SLO doelen zijn verdeeld over de verschillende thema’s. Wij maken gebruik van een periodeplan, waarin de doelen voor die periode staan op het gebied van taal/geletterdheid, rekenen/meetkunde, spel, motoriek en gedrag. Ook wordt er beschreven hoe de doelen bereikt gaan worden (rijk activiteitenaanbod). Daarnaast wordt gekeken welke kinderen extra hulp of uitdaging nodig hebben op bepaalde gebieden en hoe dit geboden wordt. De leerkracht is de professional die keuzes maakt op grond van de observaties. Doelen met betrekking tot rekenen en taal komen ieder thema terug. Aan het einde van een thema wordt er geëvalueerd.

De kleutergroepen werken nauw samen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering. Om gebruik te maken van en aan te sluiten bij de verschillende talenten van leerkrachten en leerlingen, wordt groepsdoorbrekend gewerkt. Daarbij maken we gebruik van meerdere methodieken, waarbij het onderzoekend leren centraal staat.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De volgende methodes worden gebruikt:

  • Kleuterontwikkeling: Kleuterplein en Kleuterlab voor de groepen 1 en 2
  • Veilig Leren Lezen voor de groepen 3 
  • Rekenen: SemSom voor de groepen 3 & Snappet voor de groepen 4 t/m 8, waarbij in groep 4  t/m 8 gewerkt wordt vanuit de leerlijn rekenen zoals deze in Snappet staat (SLO doelen).
  • Schrijven: Pennenstreken voor de groepen 3 t/m 6
  • Voortgezet technisch lezen: Atlantis voor de groepen 4 & 5, in de groepen 6 t/m 8 wordt gewerkt vanuit de leerlijnen zoals deze in Snappet staan.
  • Taal en spelling: Snappet voor de groepen 4 t/m 8, waarbij in groep 4 t/m 8 gewerkt wordt vanuit de leerlijnen zoals deze in Snappet staan. 
  • Wereldoriëntatie: in de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met de methodiek Leskracht
  • Engels: Groove me
  • Verkeer: Let's go en School op Seef
  • Tekenen en handvaardigheid: Laat maar zien 
  • Muziek: 1,2,3 Zing 

Voor meer informatie over Snappet verwijzen wij u naar onze website.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden het heel belangrijk dat uw kind zich prettig voelt op school, dat er oog is voor zijn of haar talenten, maar ook voor de dingen die nog lastig zijn. We bieden een veilig en prettig schoolklimaat, zodat ieder kind zich zo goed mogelijk kan ontplooien en proberen rekening te houden met individuele mogelijkheden en verschillen. Op sommige momenten kan het echter nodig zijn dat er extra zorg moet worden geboden.

Renate Tahitu en/of Desiree Ouwehand, onze intern begeleiders, zijn van maandag t/m donderdag aanwezig op school om uw vragen omtrent de zorg te beantwoorden. Uiteraard kunt u ook bij de groepsleerkracht van uw kind terecht.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Het Avontuur vinden we het belangrijk dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die nodig is. Wij zien dat deze ondersteuning vaak onder druk staat, onder andere door het lerarentekort. Wij hebben de ambitie om de zorg dusdanig te organiseren dat het zo min mogelijk afhankelijk is van extra mensen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als uw kind 3 jaar is, mag het worden aangemeld. Na ontvangst van het aanmeldformulier wordt er een vragenlijst gestuurd. Dan volgt een intakegesprek, waarna het kind officieel wordt ingeschreven. Zes weken voordat uw kind 4 jaar wordt, worden er wenmomenten gepland. Binnen 6 weken na de start op school vindt er een gesprek met de leerkracht plaats om de eerste bevindingen te bespreken.

Terug naar boven