Prins Florisschool

Hazerswoudestraat 250 2729 CN Zoetermeer

  • Schoolfoto van Prins Florisschool
  • Schoolfoto van Prins Florisschool
  • Schoolfoto van Prins Florisschool
  • Schoolfoto van Prins Florisschool
  • Schoolfoto van Prins Florisschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Prins Floris verantwoordt haar eindopbrengsten van het onderwijs naar de onderwijsinspectie met de IEP-eindtoets. Deze wordt afgenomen in groep 8 in de maand april. Sinds het schooljaar 2015-2016 nemen wij deel aan de eindtoets. In voorgaande jaren hebben wij ons verantwoord met de Cito-toetsen op M8 niveau.  Voor verwijzing naar het voortgezet onderwijs nemen wij de totale ontwikkeling van het kind in de bovenbouwgroepen van het basisonderwijs mee in ons advies. De IEP-eindtoets dient ter bevestiging en/of heroverweging.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De citotoetsen zijn methodeonafhankelijke toetsen en worden ingezet als signaleringsinstrument om de schoolresultaten te kunnen beoordelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde en om de ontwikkeling van de individuele leerling nauwgezet te kunnen volgen.

Met behulp van deze analyses zijn we in staat de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren en tegemoet te komen aan de behoeften van de individuele leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overstappen naar het voortgezet onderwijs

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets vormt hierin een belangrijk onderdeel. Zoals de naam al aangeeft markeert de toets niet het einde van de ontwikkeling van de leerling, maar de doorstroom naar het voortgezet onderwijs waar de leerling zich verder blijft ontwikkelen. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets een wettelijk verplichte toets. Evenals op de andere Unicoz-scholen, nemen wij de IEP doorstroomtoets af. Deze toets zal begin februari door de leerlingen van groep 8 gemaakt worden.

Prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en definitief advies

De overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een belangrijk moment. Omervoor te zorgen dat leerlingen en hun ouders een goede keuze kunnen maken voor hetvoortgezet onderwijs, is het van belang om te weten wat de leerling kan, wat de leerling wilen welke leerstijl de leerling heeft. Weet de leerling al wat hij of zij na het voortgezetonderwijs wil gaan doen? Hoe is de motivatie en de werkhouding van de leerling?

Voor het bepalen van het prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en het definitiev eadvies wordt o.a. gekeken naar:

• Resultaten van methodetoetsen (met name groep 6, 7 en 8);

• Resultaten van CITO-toetsen (met name groep 6, 7 en 8);

• Inzet tijdens de lessen;• Werkhouding in de groep;

• Huiswerk(houding);

• Indien aanwezig resultaten van een intelligentie-onderzoek (NSCCT).

Zowel het prognose uitstroomadvies, het voorlopige advies, als het definitieve schooladvies wordt vastgesteld door de leerkrachten van groep 7, groep 8, interne begeleider(s) en directie. Eind groep 7 volgt een eerste prognose uitstroomadvies. In groep 8 volgt in januari het voorlopig advies. In februari maken de leerlingen de wettelijk verplichte doorstroomtoets. Eind maart krijgen ze het definitieve schooladvies. Met dit advies kunnen ze zich eind maart, in de centrale aanmeldweek, aanmelden bij het voortgezet onderwijs. Het aanmelden gaat via de website https://zonaarhetvo.nl/ een gezamenlijk initiatief van de Zoetermeerse scholen voor voortgezet onderwijs. Voor leerlingen die vanuit de basisschool naar het voortgezet speciaal onderwijs of het praktijkonderwijs gaan geldt de centrale aanmeldweek niet. Bij deze leerlingen is het samenwerkingsverband betrokken en wordt al eerder in het schooljaar gekeken naar een passende school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie en missie

Samen stralend spelen, leren en groeien

De visie van de Prins Florisschool is:Iedere leerling is uniek en leert verschillend. De leerlingen werken samen en zijn mede-eigenaar van hun leerproces. De leerkrachten bieden een plek waar ieder kind mag zijn wie hij of zij is. Rust en structuur in het leerklimaat zijn kenmerkend. 

Wij vinden het belangrijk dat...

  • Kinderen de 21ste eeuwse vaardigheden leren. Denk aan oplossingsgericht,kritisch, creatief denken en handelen. Samenwerken,communicerenen ict-geletterdheid;
  • Kinderen sociale en cognitieve vaardigheden ontwikkelen;
  • Kinderen werken aan een positief zelfbeelden welbevinden;        
  • Kinderen Engels krijgen vanaf groep 1 

Onze belofte aan leerlingen:

• Je ontwikkelt je naar vermogen en mag trots zijn op wie je bent.

• Je zit ineen klas met een goede sfeer, waar je je veilig voelt.

• Je leert samenwerken en verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf, elkaar en de omgeving.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leren leren
  • Met plezier uitblinken
  • In een veilige omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Terug naar boven