Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Specialisten
Op De Entree werken we met specialisten op meerdere gebieden:
De coördinator onderwijs en Kwaliteit (O&K) stelt samen met de directie en de specialisten doelen op voor een bepaalde periode. De coördinator O&K overlegt regelmatig met de specialisten. De coördinator evalueert regelmatig tijdens het schooljaar het jaarplan en bewaakt de haalbaarheid.
De ICT coördinatoren zorgen ervoor dat ICT (mediawijsheid, ICT geletterdheid, creativiteit) goed wordt toegepast in het onderwijs. Er wordt gezorgd voor nieuwe uitdagende toepassingen.
De specialisten (rekenen/lezen) houden zich bezig met het bewaken van de doorgaande leerlijnen binnen de school.
De gedragsspecialist borgt de veiligheid binnen de school.
De specialist passend onderwijs (SPO) bekijkt of alle leerlingen de ondersteuningsbehoefte krijgen die ze verdienen. Dit door groepsbezoeken en regelmatig een leerlingbespreking met de groepsleerkracht in te plannen. De SPO coacht en begeleidt de leerkracht hierbij of verwijst (indien de hulpvraag voor een hele klas betreft) de leerkracht door naar een andere specialist.
De kindcoach zorgt a.h.v. gesprekken en spellen enz. voor dat kinderen zich gehoord en veilig voelen. Daarnaast geeft zij handvatten die kinderen kunnen toepassen in lastige situaties.
De vakleerkracht gym zorgt voor goed bewegingsonderwijs.
De vakleerkracht hoogbegaafdheid zorgt voor extra uitdaging voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn.
De VVE-coördinator bewaakt (en voert uit) de afspraken binnen het VVE beleid.
Wanneer een kind 3 jaar en 8 maanden is, worden ouders uitgenodigd voor een intakegesprek tussen ouders met de leerkracht. Tijdens dit gesprek worden de verwachtingen met elkaar besproken voor een goede start bij ons op school. Wanneer een kind 3 jaar en 10 maanden zal hij/zij 5 momenten komen wennen. Vanaf 4 jaar start de leerling op school.
Deze school maakt onderdeel uit van de Unicoz Onderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer. Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO heeft een eigen website: www.passendonderwijszoetermeer.nl. Hoe wij hier praktisch invulling aan geven, vindt u in ons zorgplan op onze website.
De basisondersteuning wordt binnen elke groep, door elke leerkracht gegeven, indien nodig met hulp van derden.
Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning. Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij om een Hoogbegaafde Plusvoorziening, schakelklas en de Taalplusklas. Op school bieden wij daarnaast extra ondersteuning aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben, zoals de schakelklas en talentenatelier.
Voor het schoolondersteuningsprofiel kunt u terecht op http://entree.unicoz.nl/ondersteuning
Begeleiding van hoogbegaafde leerlingen
Op KC De Entree dragen wij zorg voor een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen aansluitend bij hun specifieke mogelijkheden en onderwijsbehoeften. Op school krijgt dit vorm middels handelingsgericht werken waarbij gekeken wordt naar wat het kind nodig heeft om een bepaald doel te kunnen bereiken, uitgaande van de mogelijkheden van het kind. Dit vraagt afstemming tussen de kenmerken en de ondersteuningsvraag van het kind enerzijds en de onderwijsleersituatie en de opvoedingssituatie anderzijds. Hoogbegaafde leerlingen hebben veelal andere onderwijsbehoeften, welke niet altijd aansluiten bij het reguliere onderwijsaanbod op de scholen. Om er zorg voor te dragen dat hoogbegaafde leerlingen hun leerstrategieën optimaal kunnen ontwikkelen, kan een specifieke leeromgeving met een aangepast onderwijsaanbod en begeleiding noodzakelijk zijn. Meer informatie vindt u ons zorgplan op onze website.Schakelklas
Op KC De Entree bieden wij de mogelijkheid tot het volgen van een schakelklas in de midden en bovenbouw. Het onderwijs in de schakelklas richt zich vooral op de gebieden begrijpend lezen en woordenschat. Op deze manier kan een discrepantie tussen taal en bijvoorbeeld rekenen worden weggewerkt. Ouders worden vooraf geïnformeerd voordat met de schakelklas gestart kan worden en krijgen met regelmaat een terugkoppeling.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor wat betreft de extra ondersteuning zetten wij in op de volgende punten:
- De gedragsspecialisten, kindercoaches en meerbegaafdheidsspecialisten blijven zich ontwikkelen
- Leerkrachten blijven zich binnen het team ontwikkelen om ze zorgen dat de kennis up-to-date blijft en geborgen wordt.
Voor groep 1/2 is er onderwijsassistent aanwezig (24 uur per week) om te oefenen met woordenschat.
Voor groep 4 t/m 8 is er een schakelklasklas. Op vaste tijden in de week krijgen leerlingen les in woordenschat en begrijpend lezen.
Voor uitgebreide informatie over Voor- en vroegschoolse educatie zie ons VVE beleidsplan op www.entree.unicoz.nl.